10 x Verpakkingsadvies

Je verstuurt regelmatig pakketten. Dan wil je natuurlijk dat de producten die je verstuurt gemakkelijk, op tijd, onbeschadigd en bij de juiste persoon worden geleverd! Jij speelt hierin een belangrijke rol. In de voorbereiding kan je al een aantal slimme keuzes maken die een bijdrage leveren om het verzendproces soepel te laten verlopen en die ervoor zorgen dat de bezorging van je pakketten geen onnodige vertraging oploopt. Dat lijkt nu veel om over na te moeten denken, maar wij helpen je daarbij! Met onze 10 verpakkingsadviezen heb je overal aan gedacht voor een soepel verzendproces!

1. Een geschikte verpakking

Een geschikte verpakking voor je producten, dat lijkt vanzelfsprekend. Maar ben je op de hoogte van alle mogelijkheden? Wanneer je producten van verschillende groottes, gewicht of waarde verstuurt, kan voor iedere zending een andere verpakking het best van toepassing zijn. Er bestaan vier mogelijkheden in het algemeen:

Luchtkussen envelop

Natuurlijk kun je kleine producten versturen in een gewone envelop. Alleen biedt dat je producten geen enkele vorm van bescherming. In dit soort situaties is het aan te raden om gebruik te maken van luchtkussen enveloppen. Door de luchtkussenfolie aan de binnenkant krijgen de producten een betere bescherming. De luchtkussen enveloppen zijn handig voor het versturen van kleine producten en zelf erg licht van gewicht. Op die manier kun je producten er goedkoop mee versturen en kan een bestelling ook worden geleverd wanneer de ontvanger niet thuis is. Bijvoorbeeld met een digitale postzegel.

Fashionpack

Met de Fashionpack verstuur je eenvoudig een bestelling met kleding. De verpakking is op zo’n manier ontworpen dat de lucht in de verpakking tot een minimum kan worden teruggebracht en door de brievenbus past. Klanten hoeven niet meer thuis te blijven om hun bestelling te ontvangen. Het bespaart je eenvoudig verzendkosten. Wanneer een bestelling bij een klant niet bevalt, is de Fashionpack te hergebruiken om de bestelling te retourneren. Dat is vriendelijk naar klanten toe en ook nog eens beter voor het milieu.

Fashionpack Beeld-3.jpg

Brievenbuspakje

Brievenbuspakjes zijn ideaal voor de verzending van kleine, platte producten die door de brievenbus passen en net wat meer stevigheid nodig hebben dan een luchtkussen envelop. Net als bij een luchtkussen envelop en Fashionpack hoeft ook bij een bestelling met een brievenbuspakje de klant niet thuis te blijven! Met een brievenbuspakje kun je producten met een maximaal gewicht van 2 kg versturen. Het versturen van een brievenbuspakje is voordeliger dan het versturen van een pakket.

Pakketzending

Grotere en/of zwaardere producten moeten worden verstuurd in een verzenddoos als pakketzending. Dit zijn verpakkingen die niet door de brievenbus passen. Probeer ervoor te zorgen dat de inhoud altijd zo goed mogelijk past en dat zo weinig mogelijk loze ruimte overblijft tussen de producten en de verzenddoos. Op die manier verklein je de kans op beschadigingen aanzienlijk. Zo zweven producten niet rond in de verzenddoos. Natuurlijk is het ook mogelijk de loze ruimte op te vullen met opvulmateriaal. Toch is het beter voor je portemonnee en het milieu om dit te voorkomen.

2. Het juiste materiaal

De meest gebruikte verzenddozen zijn van karton en hebben meerdere functionaliteiten. De verzenddoos zorgt namelijk niet alleen voor een eenvoudig transport en bescherming van je product(en). Een goede verzenddoos kan ook een bijdrage leveren aan een positief beeld van je merk bij klanten. Wanneer alle producten netjes en onbeschadigd bij de klant aankomen, kan een beschadigde verzenddoos alsnog een negatieve indruk achterlaten. Denk daarom goed na over het type en de kwaliteit van het karton van jouw verzenddozen. Dit kan desnoods per product verschillen. Het spreekt voor zich dat je voor een lichte zending kunt kiezen voor enkellaags karton en voor zwaardere zendingen beter voor dubbellaags karton. Zo is een schadevrije verzenddoos beter te garanderen. Zorg dan dat je geen zware voorwerpen samen met lichtere en/of kwetsbare voorwerpen verstuurt. Bekijk deze pagina voor het vinden van verzenddozen met de juiste kartonkwaliteit voor jouw producten.

3. Opvulmateriaal

Het kan voorkomen dat je voor de producten die je wilt versturen (nog) niet de perfecte verzenddozen hebt gevonden en daarom toch je producten verstuurt in een verzenddoos met veel overtollige ruimte. De kans op beschadiging wordt hierdoor aanzienlijk groter, omdat het product zich los in de doos bevindt en kan verschuiven. Om te voorkomen dat de inhoud zal verschuiven en beschadigen, kun je ervoor kiezen deze loze ruimte op te vullen met vulmateriaal, zoals schuimzakken, luchtkussenzakken en opvulpapier. Op die manier kun je de inhoud goed beschermen tegen schokken en stoten tijdens het verzendproces.

Te allen tijde raden we je aan om eerder te kiezen voor een verpakking die goed bij jouw producten past. Dit is beter voor het milieu en je portemonnee. Enerzijds wordt minder loze ruimte vervoerd, wat resulteert in meer ruimte voor de koerier, minder ritjes per bezorger en daarmee een vermindering van de CO2 uitstoot. Anderzijds hoef je minder opvulmateriaal in te kopen om de ruimtes mee te vullen. Dit maakt de zending tenslotte ook duurder. Een ander nadeel is dat verpakkingen met loze ruimte en/of te weinig stevige vulling in elkaar zakken en indeuken. Mocht je toch genoodzaakt zijn om opvulmateriaal te gebruiken kies dan voor opvulpapier in plaats van plastic. Dat is de meest duurzame keuze.

4. Meerdere producten tot een zending verpakken

Soms wil je meerdere producten als een bestelling versturen. Mochten je producten samen in een verzenddoos passen die aan de maximale afmetingen voldoet, dan kun je deze eenvoudig als een zending versturen. Dit bespaart je veel onnodige verzendkosten. Verstuur meerdere producten naar hetzelfde adres wel altijd in 1 verzenddoos en verbind deze niet zelf middels tape of touw aan elkaar. Mocht je meerdere producten als een zending willen versturen zorg er dan wel voor dat de ruimtes tussen de verschillende producten zo klein mogelijk zijn. Zo voorkom je dat de producten verschuiven, elkaar raken en/of beschadigen. Mocht de ruimten tussen de producten alsnog te groot zijn dan kun je eventueel kiezen voor wat opvulmateriaal.

5. Denk aan het milieu met recyclebare verpakkingen

De maatschappij hecht steeds meer waarde aan het milieu en is zich steeds meer bewust van de (negatieve) impact die bepaalde keuzes in het dagelijks leven daarop hebben. Een te grote verzenddoos met veel loze ruimte, plastic of opvulmateriaal wordt door consumenten niet meer geaccepteerd. Niet goed voor je imago dus. Zorg daarom voor het juiste formaat en milieuvriendelijke verzenddozen. Kies bijvoorbeeld voor recycleerbare verzenddozen. Je klanten zullen dit zeker waarderen.

6. Zending verzendklaar maken

Allereerst wil je jouw verzenddoos met producten natuurlijk goed afsluiten. Dit kan uiteraard met tape. Dat klinkt misschien heel simpel maar toch zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden in je keuze voor de juiste tape. Het verschilt welk tape bij het type karton van je verzenddoos past. Het hangt vervolgens van het gewicht van je zending af hoe je deze het best kunt tapen. Lees hier alles over het sluiten van je verzenddozen met tape.

Als tweede bevestig je het verzendlabel duidelijk zicht- en leesbaar op de zending. Het meest eenvoudig is het wanneer je verzendlabels print op zelfklevende etiketten. Ben je naast een verzendlabel ook nog verplicht documenten zoals vrachtbrieven en pakbonnen te bevestigen? Dan kun je deze het best op de verzenddoos bevestigen met een paklijstenvelop. Hiermee zijn de documenten goed zichtbaar en zijn ze beschermd tegen onnodige beschadiging.

Labelplakken_1.jpg

Vermeld tenslotte altijd een retouradres. Mocht het zo zijn dat je klant het pakket niet in ontvangst kan nemen of dat het bezorgadres om wat voor reden dan ook onbekend is, dan wordt de zending naar de afzender retour gestuurd. Hiervoor is het retouradres nodig. Maak dan wel duidelijk dat het om het retouradres gaat door ‘afzender’ of ‘retouradres’ te vermelden.

7. Het gebruik van waarschuwingsetiketten

Er bestaat een aantal waarschuwingsetiketten die kunnen dienen als signaal dat een zending een zeer kwetsbaar of breekbaar product betreft. Ze dienen zo nu en dan ook als signaal dat een bepaalde pakketzijde altijd boven moet worden gehouden of dat glas in het pakket zit. De bezorgers van PostNL houden hier rekening mee. Alleen door de geautomatiseerde onderdelen van het verzendproces worden de waarschuwingsetiketten niet herkend. Voor het vervoeren van kwetsbare voorwerpen worden dan ook geen extra maatregelen genomen. Mocht je dan ook flessen wijn, bierflesjes of andere vormen van flessen versturen, dan kan dat bijvoorbeeld eenvoudig met Flespakket. Met Flespakket verstuur je veilig en snel alle soorten breekbare flessen.

8. Zet niet op het label of de doos wat er in zit

Vermijd het vermelden van details van de zending op het verzendlabel of de verzenddoos. Bijvoorbeeld over wat de inhoud betreft of waar het pakket vandaan komt. Ook wanneer jouw webshop bijvoorbeeld iPhones.nl of mooietelefoons.nl heet dan is het niet handig dit op de doos of het label te vermelden. Natuurlijk gaan we uit van de eerlijkheid van iedereen maar geef betrokkenen geen aanleiding om tijdens het verzendproces iets met de zending te doen.

oude adressen afplakken_1.jpg

9. Voorzie in een gemakkelijk retourproces en -verzenddoos

Het komt vaak genoeg voor. Een klant is niet tevreden met een bestelling en wilt deze graag retourneren. Dan is het bieden van een goede retourservice een uitkomst. Nog mooier is het wanneer je als webshop de klant voorziet van een goede verzenddoos om de bestellingen te retourneren. Dankzij een verzendzak als de Fashionpack of een doos met retoursluiting is dat probleem opgelost! De doos heeft een zelfklevende sluitstrip zodat deze opnieuw gebruikt kan worden. Makkelijk voor de klant, want hij hoeft geen nieuwe verzenddoos te kopen. Dit zal de klanttevreden positief beïnvloeden. Daarnaast is het makkelijk voor jou, want je bent er zeker van dat de bestelling in een stevige doos wordt teruggestuurd. Zo kan je zeker weten het product opnieuw aanbieden in je webshop. Tenslotte is het natuurlijk beter voor het milieu. Zo hoeft de klant geen nieuwe verzenddoos aan te schaffen voor de retourzending. Attendeer de klant er wel op dat de informatie van de heenzending niet meer leesbaar mag zijn! Zo kan verwarring tijdens het retourproces worden voorkomen.

10. Personaliseer je verpakkingsmateriaal

Wanneer een klant een bestelling heeft geplaatst moet hij of zij nog even wachten tot hij het zal ontvangen. Het moment van ontvangst van een bestelling is een extra moment om een goede indruk te maken bij de klant en hem te verrassen. Je klant vindt het veel leuker om een mooi en bijzonder pakket te ontvangen dat er echt tussenuit springt, dan een standaard bruin of witte verzenddoos. Het is dan ook een uitstekend moment om je merk nog eens op te laten vallen. De mogelijkheden zijn hierin eindeloos. Personaliseer bijvoorbeeld je tape of verzenddoos door deze te laten ontwikkelen met jouw logo erop!

4 Comments