Jouw checklist: 21 tips om je door de feestdagendrukte heen te helpen

Het online aankopen van cadeaus voor de feestdagen wordt steeds populairder. Vorig jaar gaf maar liefst 72,2% van de consumenten aan cadeaus online te kopen (bron:GFK). Ook dit jaar wordt er topdrukte verwacht met BlackFriday, Cybermonday, Sinterklaas en Kerst.

Ben jij al druk met de voorbereidingen voor de feestdagen?

Bekijk onze checklist met 21 tips om jouw webshop eruit te laten springen in deze feestmaanden!

Sinterklaas pakket inpakken en versturen met MyParcel
 

#1 Aanleveren en bezorging rondom Sinterklaas

Wist je dat je nog hebt om al jouw pakketten te versturen? Lever jouw pakketten tijdig in dan weet je zeker dat alle cadeaus op tijd worden bezorgd bij jouw klanten. Het aanbieden van maandagbezorging in de check-out kan ervoor zorgen dat je de drukte in deze periode kan verspreiden.

#2 Aangepaste openingstijden in december

Wist je dat MyParcel aangepaste openingstijden heeft van 25 november tot 23 december om je zo goed mogelijk te ondersteunen?

#3 Ook in de drukke decembermaand staan we voor je klaar!

Heb je nog vragen over jouw pakketten? Bel, mail, chat, of stel je vraag via Facebook of Twitter. Op naar een tijd met veel bestellingen! Ook in de drukke decembermaand staan we voor je klaar. Persoonlijk advies nodig? Je bent van harte welkom voor een kop koffie.

#4 Versier je webshop in de juiste sfeer

Breng jouw webshop in de juiste sfeer door dit door te voeren in je beeldmateriaal, nieuwsbrief, blog en social media kanalen. Er is veel beeldmateriaal online te vinden maar je kan ook creatief zijn door zelf sfeerfoto’s te maken

#5 Bied speciale acties aan en onderscheid je van jouw concurrenten

Zet leuke acties uit voor de feestdagen. Bied jouw klant aantrekkelijke korting aan of wees creatief. Bijvoorbeeld: Bij aankoop van een 2e product ontvang je een korting van 20% of maak een top- 5 van jouw Sinterklaas of Kerst aanbiedingen.

#6 Code rood! Ben je klaar voor de storm?

Nodig je familieleden en vrienden uit om je te helpen. Zij kunnen je ondersteunen in deze drukke periode. Het is nu het juiste moment om jouw webshop van z’n beste kant te laten zien. Zorg dat je goed bereikbaar bent en heb je weleens nagedacht over een inpakservice? Dit levert zeker blije klanten op want hiermee bespaar je ze veel tijd.

#7 Denk aan de snelheid van jouw webshop

Wees voorbereid op toename van het verkeer op je website zodat jouw webshop niet plat ligt met het toenemen van de bezoekers. Zorg ervoor dat de snelheid ook goed genoeg is. Zo voorkom je dat klanten afhaken als je website bijvoorbeeld te traag is. Je kunt heel eenvoudig de snelheid testen met de Google speedtest om vervolgens te optimaliseren waar mogelijk.

Kerstbestellingen versturen met MyParcel

#8 Zorg ervoor dat jouw webshop vindbaar is

Is jouw webshop al gereed voor de stroom aan bestellingen? Zorg dat je webshop vindbaar is ter voorbereiding van de feestdagendrukte. Wil je weten of jouw webshop vindbaar is? Doe een SEO check en pas jouw content aan zodat deze nog beter beoordeeld wordt binnen Google.

#9 Maak jouw webshop smartphone vriendelijk

Wist je dat 48% (bron: beslist.nl) van de bestellingen met een smartphone wordt geplaatst? Ook tijdens de feestdagen speelt de smartphone de hoofdrol. Zorg er daarom voor dat jouw webshop ook beschikbaar is voor mobiel en anders is het een speerpunt voor 2018. 

#10 Zorg dat je voldoende verpakkingen op voorraad hebt

Zorg ervoor dat jouw pakketten opvallen tussen de rest. Wist je dat je als MyParcel klant 25% korting krijgt op verpakkingen in de PostNL webshop? Bestellen doe je via MyParcel Verpakkingen.

#11 Top- 5 verpakkingstips: kies voor de juiste verpakking

Voorkom vertragingen en schades door voor de juiste verpakking te kiezen, zodat het pakket goed aankomt bij jouw klant. Hier moet je pakket aan voldoen:

  • Producten tot 10 kg kunnen in een enkel laags kartonnen doos worden verpakt.
  • Als je dozen hergebruikt zorg ervoor dat er geen oude stickers of barcodes zichtbaar zijn om verwarringen met afleveradressen te voorkomen.
  • Jouw pakket mag geen scherpe hoeken hebben om beschadiging van andere pakketten te voorkomen.
  • Gebruik geen touw, draad of tape om meerdere pakketten aan elkaar te bevestigen.
  • Artikelen zoals glas, aardewerk etc. dienen in een 7 millimeter dubbelgolfkarton doos van het type BC verstuurd te worden.

#12 Zorgeloos jouw verzendlabels aanmaken

Heb je in alle haast en drukte een zending voorgemeld die je niet gaat versturen? Geen probleem! Hier hoef je niks voor te doen, het verzendlabel wordt niet in rekening gebracht. Meer weten over het printen van verzendlabels? Bekijk onze blogpagina met handige printtips.

#13 Wist je dat we een speciale verzendoptie voor versproducten hebben?

Verstuur jouw pakketten met versproducten met de verzendoptie Direct retour (food). Hiermee kun je het pakket met gekoelde levensmiddelen direct naar jouw webshop laten retourneren. Zo voorkom je dat producten niet meer bruikbaar bij jouw klanten aankomen.

#14 Bied flexibiliteit op het gebied van bezorging

Juist rondom de feestdagen is het belangrijk om klanten zelf te laten bepalen waar en wanneer ze het pakket willen laten bezorgen. Met de flexibele bezorgopties is het mogelijk om dit direct aan te bieden. Een extra voordeel voor jouw klant én een verhoging van de bezorgkans!

#15 Verzeker jouw kostbare feestpakjes

Verkoop je spullen van hoge waarde? Verzeker jouw pakket tegen schade of verlies. Hierbij kan je zelf bepalen tot welke waarde je een pakket wilt verzekeren, dit kan al vanaf €0,50. Wil je weten welke verzendmogelijkheden er zijn? Bekijk onze verzendopties- pagina.

#16 Hoe wij jou sneller kunnen helpen bij zendingen naar het buitenland

Rondom de feestdagen doen de bezorgers van PostNL hun uiterste best om pakketten op tijd te leveren. Is jouw pakket naar het buitenland al een tijdje onderweg? Dan kunnen we een onderzoek starten. Stuur ons de facturen en het telefoonnummer van jouw klant. Zo kunnen we je ook in de drukke periode sneller helpen. Weten hoe lang een pakket onderweg is? Een volledig overzicht van de gemiddelde overkomstuur per land vind je hier.

#17 Zijn jouw producten wel toegestaan in het buitenland?

Wist je dat dranken met een alcoholpercentage boven de 24% niet mag verzenden naar het buitenland? Verstuur je deze periode veel naar het buitenland? Voorkom vertragingen en bekijk van te voren goed wat er wel en niet is toegestaan in het land van bestemming. Er is hiervoor een lijst beschikbaar met verboden goederen.

jouw webshop gereed maken voor de feestdagen

#18 Zijn alle kerstbestellingen al de deur uit?

Zijn al jouw bestellingen al de deur uit? Je hebt nog om alle kerstbestellingen te versturen.

#19 Verhoog herhaalaankopen door middel van een retourservice

Meer bestellingen kunnen ook meer retouren opleveren. In deze periode kan het voorkomen dat een cadeau toch niet geschikt was. Biedt jouw klanten extra service en geef ze langer de mogelijkheid om sinterklaas - en kerstaankopen te retourneren. Bijvoorbeeld tot de 2e week van januari. Dit regel je eenvoudig met onze retourservice.

#20 Extra klantenbinding tijdens de feestdagen

Een hoop nieuwe klanten hebben kennis gemaakt met jouw webshop. Houd deze klanten ook vast na de feestdagen, door ze op te nemen in jouw mailinglijst.

#21 Een terugblik op de resultaten van 2017

Met het oog op de feestdagen voor volgend jaar is het verstandig om te kijken wat het verkeer in jouw webshop dit jaar heeft gedaan. Zo kun je volgend jaar nog beter inspelen op de wensen van jouw klant. Kijk naar de resultaten van het voltooide jaar, evalueer en bereidt je voor op een succesvol 2018!

Heb je nog vragen? Laat het ons gerust weten. Dit kan per e-mail, telefoon en via de chat. Het laatste nieuws vind je ook op onze feestdagenpagina. Wij wensen je alvast veel succes met alle voorbereidingen rondom de feestdagen!

     
     

    Over MyParcel

    Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.