5 tips voor jouw webshop met de feestdagen

Vanaf oktober begint voor de meeste webshops de drukste periode van het jaar. In deze blog vind je tips om je zo goed mogelijk voor te bereiden voordat de feestdagen gekte toeslaat. Dan hebben we het niet alleen over Sinterklaas en kerst, maar ook Black Friday en Cyber monday. Allemaal momenten waarop de bestellingen binnenstromen, zowel voor de allergrootste als de piepkleine webshops. Benieuwd of jij volledig bent voorbereid op de feestdagen? Bekijk onze feestdagen top 5!

Bereid je webshop voor op de feestdagen
 

#1 Begin met een sterke basis

Klanten willen duidelijkheid. Ze willen bijvoorbeeld weten waar en wanneer hun pakket wordt geleverd. Informeer daarom jouw klanten zo goed mogelijk over de verzendkosten, voorraadstatus, levertijden en/ of het retourproces. Dit is de basis voor jouw webshop. Al deze informatie moet jouw klant direct kunnen terugvinden. Zo voorkom je frustraties zoals onverwachte verzendkosten tijdens het bestelproces of 'out of stock' bestellingen. Met duidelijkheid win je vertrouwen en geef je een goede indruk.  Ons advies om deze duidelijkheid en vertrouwen bij klanten te realiseren:

  • Vermeld de verzendkosten bij het plaatsen van de bestelling. 
  • Geef aan wat de levertijd is en hoe het pakket wordt verzonden. 
  • Bied flexibele bezorgopties aan; laat jouw klant zelf kiezen wanneer (in de ochtend, avond) en waar (welke afhaallocatie) de bestelling bezorgd kan worden. 
  • Zorg voor duidelijke, specifieke productomschrijvingen en fotografie. 
  • Houd de voorraadstatus up-to-date. Gebruik je bijvoorbeeld meerdere verkoopkanalen? Houd dan rekening met een marge. Hiermee kun je voorkomen dat jouw laatste product tegelijkertijd wordt besteld via twee verschillende verkoopkanalen.
  • Geef aan hoe eenvoudig ze een bestelling kunnen retourneren. De mogelijkheid om te retourneren zorgt voor een hoger serviceniveau. 
 
5 tips bereid jouw webshop voor de feestmaand
 

#2 Zorg ervoor dat jouw webshop vindbaar is

Grotendeels van het bezoek zoekt via Google naar Sinterklaas- en kerstcadeaus. De grote vraag hierbij is: Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop tijdens deze zoektocht het beste naar voren komt? Een van de belangrijkste peilers is zoekmachineoptimalisatie zoals SEO en SEA. De kunst is om deze zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten. Een paar tips om je op weg te helpen: 

  • Onderzoek van tevoren welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken.
  • Begin op tijd, het kan een weken tot maanden duren voordat jouw webshop in de zoekresultaten getoond wordt. 
  • Jouw webshop is anders dan anderen. Dus zorg er daarom voor dat de content die je schrijft ook uniek is. Op die manier wordt je binnen Google nog beter beoordeeld. 
  • Geoptimaliseerde SEO pagina’s kun je ieder jaar hergebruiken. Het is handig om content te publiceren die met beperkte aanpassingen de volgende feestdagen weer van toepassing zijn.
  • Koppel jouw producten aan Google Shopping. Hiermee vergroot je de zichtbaarheid en vaak ook het aantal bestellingen. 
  • Google geeft de voorkeur aan websites die ook op mobiel goed te zien zijn. Houd hier dus rekening mee. 
  • Om zekerheid te hebben van je positie kun je ook adverteren via Google met SEA (Search Engine Advertising). Dit kan alleen tegen betaling. 
 

#3 Inspireer en trigger jouw klanten

Help bezoekers bij de zoektocht naar originele cadeautjes. Denk hierbij aan cadeautips voor een bepaalde doelgroep, tegen een speciaal budget of plaats populaire producten in de spotlight. 

  • Bied de mogelijkheid om cadeaus in te pakken als extra service in de checkout. 
  • Iedereen wordt blij van cadeautjes, korting of extra's bij hun bestelling. Vaak triggert het klanten om meer te bestellen of een herhaalaankopen te doen. Denk bijvoorbeeld aan een gratis product bij een drempelbedrag.
  • Klanten doen vaak via social media ideeën op voor cadeaus. Productverwijzingen, likes en aanbevelingen van vrienden en familie. Deel leuke content, tips en acties via dit kanaal zodat je goed zichtbaar bent.
 
Kerstcadeau uitpakken pakketten versturen met MyParcel
 

#4 Kies de juiste verpakking

Yes, de bestelling is geplaatst! Nu is het tijd om de bestelling verzendklaar te maken. Met de juiste verpakking voorkom je schades of vertragingen, zodat het pakket goed aankomt bij jouw klant. 

  • Een pakket moet tegen een stootje kunnen als de chauffeur onverwacht moet remmen of over een slecht wegdek rijdt. 
  • Een mooie verpakking kan de beleving van jouw klant verhogen. Het is natuurlijk altijd het leukste als een pakketje ook daadwerkelijk als een cadeautje aanvoelt.
  • Geef herkenning van jouw webshop. Zodat je opvalt tussen de rest. Daarnaast krijg je op een gegeven moment herkenning vanuit jouw bestaande maar ook vanuit nieuwe klanten.
  • Alle klanten ontvangen vanuit MyParcel een gratis roltape (welkomspakket). Hiermee kun je al jouw pakketten stevig en goed dichtmaken. 
 

#5 Laat een goede indruk achter

Verras jouw klanten met een optimale service. Zo zorg je ervoor dat bestaande klanten blijven en nieuwe klanten terugkeren. En het allermooiste is als jouw webshop wordt aangedragen bij familie en vrienden. 

Goede service betekent bijvoorbeeld: 

  • Altijd de meest recente statusinformatie. Verstuur persoonlijke Track & Trace e-mails, zodat jouw klant de bestelling tot aan de deur kan volgen.
  • Verras jouw klant met een persoonlijk kaartje of kortingscode voor januari. Zo kun je een band opbouwen en zorgen voor herhaalaankopen. 
  • Ben goed bereikbaar. Niks is zo storend als een webshop die geen reactie geeft op e-mails of de telefoon niet opneemt. Zorg ervoor dat de klant je tijdens de aangegeven openingstijden altijd kan bereiken. 

Wij wensen je succesvolle feestdagen! Op naar een hectische tijd, met veel bestellingen en gezelligheid richting het einde van het jaar. Als je aan ons vragen hebt, stel ze dan gerust. Wij staan tijdens deze drukke periode graag voor je klaar! 

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.