Hoe laat je klanten achteraf betalen in de checkout van je webshop?

MP_blog_achteraf betalen_banner.jpg

Nog niet alle consumenten en webshops hebben de optie achteraf betalen, zoals Klarna of Afterpay, met open armen ontvangen. Webshops maken zich met name zorgen over de fraudegevoeligheid ervan. Consumenten zitten meer met het probleem dat zij niet precies weten hoe online achteraf betalen werkt. Toch nemen die zorgen bij beide partijen steeds meer af. Achteraf betalen als betaaloptie groeit namelijk hard. De achteraf betaaloplossingen lieten het afgelopen jaar gemiddeld gezien zelfs de grootste groei zien ten opzichte van alle andere bestaande betaalmogelijkheden.


Ben je verplicht als webshop achteraf betalen aan te bieden?

Als webshop ben je verplicht een betaaloplossing te bieden die het voor een klant mogelijk maakt om minimaal 50% achteraf te laten betalen. Dit geldt alleen voor webshops die producten verkopen aan consumenten. Jij kunt eenvoudig aan deze verplichting voldoen. Op dit moment zijn namelijk meerdere dienstverleners die het aanbieden van achteraf betalen in de checkout van je webshop makkelijk maken.

Niet iedere webshophouder is al overtuigd van het bieden van een achteraf betalen mogelijkheid middels een van de dienstverleners. Er hangt bijvoorbeeld een flink prijskaartje aan per transactie. Toch zorgen deze partijen er wel voor dat je geen tijd en energie kwijt bent aan het uitvoeren van relevante checks op het krediet van klanten en eventuele incassoproblemen. Rondom het uitbesteden van achteraf betalen als betaaloptie bestaan dus nog twijfels. We zijn daarom voor je op onderzoek uitgegaan en hebben onze gedachten hierover op een rijtje gezet!


MP_blog_achteraf betalen_beeld-1.jpg

Onze gedachten rondom het aanbieden van achteraf betalen

  • Het lijkt erop dat het aanbieden van achteraf betalen op dit moment een van de duurste betaaloplossingen is voor webshops. Je zou deze kosten, net als bijvoorbeeld verzendkosten, kunnen verhalen bij jouw klanten. Weet wel dat de vergoeding die je er voor vraagt niet hoger mag zijn dan de daadwerkelijke kosten die jij er voor maakt.

  • Een onderzoek van Thuiswinkel.org laat zien dat (maar) 2% - 3% van de betalingen middels achteraf betalen uiteindelijk nooit wordt betaald. Dat is niet veel en daarnaast hoef je je als webwinkelier hier niet druk om te maken wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld Klarna of Afterpay. Je draagt tenslotte, tegen betaling, het financiële risico en verdere noodzakelijke handelingen over.

  • Achteraf betalen zorgt ervoor dat consumenten iets bestellen dat zij thuis proberen, voordat ze hoeven te besluiten om de bestelling te houden. Dit is met name in de fashionbranche een uitkomst voor consumenten. Op die manier kunnen ze eerst hun bestelde items passen. De drempel om over te gaan op een aankoop wordt hiermee aanzienlijk verlaagd. Een gevolg is dat de service en het gebruiksgemak van je webshop als zeer positief wordt ervaren. Oftewel, de customer experience voor jouw klanten verbetert en dit zal jouw verkopen een boost geven!

  • Aansluitend op het punt hierboven, is een gevolg dat achteraf betalen vaker retouren oplevert. Consumenten bestellen namelijk meerdere producten, waarvan ongewenste producten weer geretourneerd worden. Toch is uit onderzoek gebleken dat consumenten hierdoor uiteindelijk toch meer bestellen dan ze retourneren. Onderaan de streep is dat toch positief voor jouw webshop. Daarnaast is gebleken dat retournerende klanten, terugkerende klanten zijn. Ook dat is positief voor jouw webshop.

  • Partijen als Klarna en Afterpay zorgen voor een systeem dat zo veel mogelijk identiteitsfraude voorkomt en voeren daarnaast vele risicochecks uit. Hier hoef jij je dan weer geen zorgen om te maken. Dit doen zij om enerzijds webwinkeliers maar ook consumenten te kunnen beschermen. 


Conclusie

Het vertrouwen in achteraf betalen neemt voor webwinkeliers en consumenten steeds meer toe. Dat is te merken aan de groeiende populariteit van de betaalmogelijkheid. Met name via aanbieders als Klarna en Afterpay. Wij begrijpen dat. Naar ons idee is het aanbieden van achteraf betalen via een van de partijen dan ook een goede oplossing. Enerzijds om aan je verplichtingen als webshop te kunnen voldoen en anderzijds omdat het je veel handelingen en eventuele zorgen uit handen neemt. Je hoeft je tenslotte niet druk te maken over wanbetalingen of mogelijke gevallen van fraude. 

We zijn nu wel heel benieuwd! Bied jij al achteraf betalen aan? En zo ja, doe je dat via een van genoemde dienstverleners? Laat het ons weten in de comments hieronder!

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk voor de webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.

▶ Meer weten over MyParcel?