Black Friday en Cyber Monday. Ben jij er klaar voor?

Black Friday en Cyber Monday zijn twee dagen om als webshophouder zeker bij stil te staan. Door op deze dagen met jouw marketing in te haken garanderen we dat je jouw verkopen een boost gaat geven! Hoe je dat precies aanpakt, lichten we in deze blog uitgebreid toe. Lees snel verder!

Black Friday

23 november 2018

Officieel is Black Friday een Amerikaanse feestdag en vindt de eerste vrijdag na Thanksgiving plaats. Dat is op vrijdag 23 november. Black Friday wordt gezien als hét begin van de periode waar kerstinkopen worden gedaan. Veel winkels en webshops spelen hierop in met promoties en hoge kortingen. Zo ook in Nederland! Black Friday is de laatste jaren namelijk erg populair gebleken. Ook onder consumenten is Black Friday een begrip. Het idee achter Black Friday is namelijk dat alleen die dag bizarre acties en kortingen gelden. Consumenten moeten er dus snel bij zijn om te kunnen profiteren.

Cyber Monday

26 november 2018

Cyber Monday is officieel gezien de “online” opvolger van Black Friday. Black Friday is eigenlijk bedoeld voor fysieke winkels. Om de drukte in de fysieke winkels van Black Friday een beetje te ontnemen is in Amerika Cyber Monday ingesteld. Dit bleek ook een groot succes. Veel webshops in Nederland spelen daarom ook op Cyber Monday. Een aantal voorbeelden van grote (web)winkels die zeker inspelen op de kortingsdagen: Mediamarkt, Wehkamp, Hema, Coolblue, Adidas, Bol.com en nog veel meer.


ICON (rgb) _Idee.png

Tips

 

1. Download hier onze kalender voor november en december. Hierin vind je een overzicht van de jaarlijkse feestdagen, belangrijke dagen waar je als webshop rekening mee kunt houden én een overzicht van de verwachte pakket drukte!

2. Heb je een Bol.com koppeling? Dan is het zeker aan te raden mee te doen met Black Friday en Cyber Monday. Bol.com communiceert veel over de kortingen tijdens Black Friday en Cyber Monday. Doe je mee in de kortingen dan kun je hier wel een klein beetje de vruchten van plukken. Kan geen kwaad toch?

 

De belangrijkste Black Friday en Cyber Monday tips

Bedenk nu alvast of je mee doet aan Black Friday en Cyber Monday. Begin daarom nu al met het opstellen van jouw plan van aanpak en probeer zo origineel mogelijk met kortings- en marketingacties te zijn. Om je te helpen hebben we een aantal Black Friday & Cyber Monday marketingtips op een rijtje gezet en bieden we je inspiratie voor kortingsacties.

Marketingtips

Wanneer je een webshop hebt is het zeker aan te raden je voordeel te nemen van de aankomende kortings- en koopgekte! In november kun je al starten met e-mailcampagnes en social media posts over de feestdagen die eraan komen en hoe je daar als webshop op in gaat spelen. Zo weten jouw klanten wat jij te bieden hebt. Ze zeggen dan ook wel eens dat november dé maand is voor de marketing voor de feestdagen. Met onze marketingtips helpen we je op weg met het inzetten van je marketing de aankomende periode:

Korting member aanmelden.png

1. Start nu met het bedenken en plannen van je kortingsacties

Dit kost tijd en een goed begin is het halve werk! Denk bij het vaststellen van je kortingsacties aan de volgende punten: de producten waarover je korting wilt bieden, wat voor korting je wilt doorvoeren, de prijs met korting, wanneer de korting van start gaat én niet te vergeten wanneer deze eindigt, waar je over je kortingen wilt communiceren enzovoorts.

2. Vergroot je bereik

Verhoog het aantal aanmeldingen voor jouw nieuwsbrief of het aantal volgers van jouw social media kanalen. Zo spreek je een grotere groep aan met jouw marketingboodschap. Hoe je dat kunt doen? Plaats een Call To Action-button in je bestaande e-mail nieuwsbrief of social media posts met:

  • Wees de eerste die van de deals af weet!

  • Wil je onze deals ook niet missen? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

  • Exclusieve deals tijdens de feestperiode als member van onze nieuwsbrief!

3. Communiceer jouw kortingsacties met je doelgroep

Je zou onmiddellijke acties van jouw doelgroep enigszins kunnen stimuleren. Gebruik in je communicatie een van de volgende tactieken:

  • Urgentie: “Maak je klaar!” of “Bereid je voor!

  • Schaarste: “Je hebt maar 24 uur de tijd…” of “Zolang de voorraad strekt…

  • Exclusiviteit: “Alleen voor onze members” of “Speciaal voor jou!

  • Tijd over? Denk dan ook aan cross-selling! Bied je klanten een ultieme gift guide voor de feestdagen. Je helpt ze hiermee met het kopen van cadeautjes voor hun familie en vrienden.


Kortingstips

Nog een beetje inspiratieloos wat betreft kortingsacties? Ook daarvoor hebben we een lijstje voor je gemaakt:

22-11-2017_BlackFriday_Wit.jpg
  • Geef je klanten een geldbedrag (€) korting op een product(groep).

  • Geef je klanten een percentage (%) korting op een product(groep).

  • Laat je klanten zelf het product voor de korting kiezen.

  • Bied je klanten stapelkorting. Hoe meer ze bestellen, hoe meer korting zij krijgen.

  • Bied je klanten gratis verzending.

  • Geef klanten korting, door middel van bijvoorbeeld een kortingscode, na hun bestelling voor een volgende aankoop. Krijgen ze deze korting bij een aankoop tijdens Black Friday? Hoogstwaarschijnlijk gebruiken ze deze korting voor Cyber Monday of misschien wel voor hun kerstinkopen.

  • Start jouw acties en kortingen om 00.00 uur en beëindig deze precies 24 uur later. Je klanten moeten op deze manier snel een keuze maken óf

  • Bied je klanten het gehele weekend kortingen, van Black Friday tot en met Cyber Monday. Verleng de kortingsperiode.

  • Je kunt je klanten ook op het laatste moment laten weten welke acties en kortingen voor jouw webshop zullen gelden. Zo zullen ze snel actie moeten ondernemen.


Let goed op!

Bied jij je klanten een geweldige shopervaring tijdens Black Friday en Cyber Monday? Dan zullen ze zeker terugkeren. Zeker wanneer zij nog (meer) kerstinkopen moeten doen. Doe je klanten daarom een plezier en verwen ze een beetje! Denk daarbij niet alleen aan het geven van kortingen. Ook andere aspecten zijn van belang voor de consumenten als het gaat om een goede shopervaring. We benoemen een aantal aspecten waar consumenten op letten en waar het goed is rekening mee te houden:

Alles in huis voor de kortingsgekte?

Natuurlijk is het goed om te bedenken hoe je mee doet aan Black Friday en Cyber Monday. Zorg dan ook dat je er klaar voor bent! Denk aan een goede voorraad:

  • Verpakkingen. Die kun je hier alvast bestellen.

  • Verzendlabels. Je bestelt ze hier gemakkelijk via je eigen MyParcel Dashboard.

Meer weten?

We hopen je hiermee goed geïnformeerd te hebben over Black Friday en Cyber Monday. Is dat niet het geval? Dan kun je ons altijd bereiken via info@myparcel.nl of 023-3030315. We helpen je graag.

Heb je een ander onderwerp dat je graag beter uitgelegd zou willen hebben? Of misschien een service van MyParcel waar je meer over zou willen weten? Laat het ons dan even weten door hieronder te reageren en wij zoeken het voor je uit!