Het opstellen van de algemene voorwaarden van jouw webshop

Algemene voorwaarden zijn bepalingen waarin je de regels en voorwaarden vastlegt die je wilt laten gelden op de overeenkomsten die je sluit met klanten. Het opstellen van algemene voorwaarden is niet verplicht, maar zeker wel aan te raden. Met jouw algemene voorwaarden is een groot deel van eventuele aansprakelijkheidskwesties af te dekken. Voor een webshop is het gebruikelijk om in de algemene voorwaarden de servicevoorwaarden, leveringsvoorwaarden, betalingsvoorwaarden, garantiebepalingen, herroepingsrecht en de afwikkeling van geschillen te benoemen. Houd bij het opstellen van je algemene voorwaarden rekening met het verschil tussen particuliere en zakelijke klanten.

Het opstellen van algemene voorwaarden is niet verplicht, maar zeker wel aan te raden!

Wanneer gelden jouw algemene voorwaarden?

Algemene voorwaarden moeten volgens de wet aan twee eisen voldoen. Anders kunnen ze achteraf alsnog ongeldig verklaard worden. Je kunt je dan niet beroepen op jouw algemene voorwaarden in geval van een geschil. We zullen de twee eisen die de wet stelt toelichten:

  • Voorafgaand aan de overeenkomst moeten jouw algemene voorwaarden aan de consument getoond worden.

    Tijdens of voorafgaand aan een aankoop moet je de algemene voorwaarden aan jouw klant tonen. Vervolgens dienen ze officieel aanvaard te zijn door de klant. Een klant aanvaardt automatisch de algemene voorwaarden wanneer hij of zij deze heeft gezien en overgaat tot een aankoop. Algemene voorwaarden moeten altijd beschikbaar zijn. Klanten moeten zelfs de mogelijkheid hebben om de algemene voorwaarden op te slaan en later weer in te kunnen zien. Kunnen ze dat niet dan dien je ze de mogelijkheid te bieden dat je ze op verzoek kosteloos toestuurt.

    Tip: Wijs jouw klanten voorafgaand aan een aankoop nog eens op de algemene voorwaarden en vraag of ze daarmee akkoord gaan door hen een vinkje te laten zetten. Als aanvulling kun je ook een link plaatsen naar jouw algemene voorwaarden.

    Tip: Je kunt er ook voor zorgen dat een bestelling niet afgerond kan worden zonder dat jouw klant akkoord is gegaan met jouw algemene voorwaarden. Zo weet je zeker dat de klant er bewust op gewezen is en van jouw algemene voorwaarden af weet.

  • Jouw algemene voorwaarden mogen geen onredelijke bepalingen bevatten.

    De wet bepaalt of jouw algemene voorwaarden onredelijke bepalingen bevatten. Met onredelijke bepalingen worden bepalingen bedoeld die onredelijk bezwarend zijn voor jouw klant. De wet maakt onderscheid tussen bepalingen die onredelijk zijn en de onredelijk kúnnen zijn door middel van twee lijsten. De twee lijsten gelden voor koop door natuurlijke personen en dus niet voor koop door bedrijven. We bespreken ze hieronder:

    • De zwarte lijst: bevat bepalingen die standaard onredelijk zijn. Zulke bepalingen mogen nooit worden opgenomen in jouw algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden zijn dan altijd vernietigbaar. Bekijk hier de zwarte lijst die in de wet is vastgelegd.

    • De grijze lijst: bevat bepalingen die onredelijk zouden kúnnen zijn. Wanneer je een bepaling, die voorkomt op de grijze lijst, opneemt in je algemene voorwaarden dien je tegenover jouw klant te kunnen bewijzen dat de bepaling niet onredelijk bezwarend is. Lukt je dat niet? Dan wordt de bepaling alsnog als onredelijk bezwarend gezien en vernietigbaar. Bekijk hier de grijze lijst die in de wet is vastgelegd.

    Let op: niet alle bepalingen die onredelijk zijn of kúnnen zijn, worden benoemd in één van de lijsten. Uiteindelijk ben jij er verantwoordelijk voor dat jouw algemene voorwaarden geen onredelijke bepalingen bevatten!

De inhoud van jouw algemene voorwaarden

Er bestaat een aantal belangrijke en vaak voorkomende onderdelen van algemene voorwaarden van webwinkels. Houd er rekening mee dat het tussen webshops uit verschillende branches kan verschillen welke onderdelen (meer) van belang zijn. We noemen ze hieronder:

  • Leveringsvoorwaarden: bijvoorbeeld de levertijd van jouw producten en wie het risico van beschadiging en/of vermissing van producten draagt.

  • Garantiebepalingen: welke garanties biedt je als webshop en wat is daar de geldigheidsduur van?

  • Betalingsvoorwaarden: denk bijvoorbeeld aan de betalingstermijn van de consument bij de aankoop.

  • Servicevoorwaarden: welke klachtenprocedure hanteer je?

  • Geschillen(afwikkeling): vermeld hier welk recht van toepassing is bij eventuele geschillen.

  • Herroepingsrecht: wanneer je ervoor kiest algemene voorwaarden op te stellen is het verplicht het herroepingsrecht te benoemen. Kies je ervoor geen algemene voorwaarden op te stellen? Dan ben je alsnog verplicht jouw klanten te wijzen op hun herroepingsrecht! Lees meer over de wet- en regelgeving van het herroepingsrecht in deze blog.

Het opstellen van jouw algemene voorwaarden

Voor het opstellen van algemene voorwaarden bestaat geen officiële richtlijn. Je kunt het uitbesteden of zelf aan de slag gaan. Het is helemaal aan jou! We geven een aantal tips voor het opstellen van algemene voorwaarden:

  • Maak gebruik van de kennis van jouw brancheorganisatie. Veel brancheorganisaties bieden een standaard document van algemene voorwaarden aan hun leden aan. Je dient het document alleen nog aan te vullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Thuiswinkel.org.

  • Laat jouw algemene voorwaarden maken door een jurist met gedegen kennis van webshops en het internetrecht.

  • Maak jouw algemene voorwaarden zelf. Je kunt altijd kijken wat andere webshops in hun algemene voorwaarden hebben opgenomen om inspiratie en kennis op te doen. Op internet is ook veel informatie te vinden.

  • Maak jouw algemene voorwaarden zelf en laat ze bekijken door een jurist of brancheorganisatie.

Meer weten?

Naar aanleiding van deze blog hopen we dat het belang van algemene voorwaarden wat duidelijker is geworden. Zoals gezegd is het opstellen van algemene voorwaarden niet verplicht maar je kunt er zeker eventuele zakelijke problemen mee voorkomen. Ook straalt het vertrouwen uit naar jouw klanten. Heb je nog vragen? Dan kun je ons altijd bereiken via info@myparcel.nl of 023 - 30 30 315. We helpen je graag.

Heb je een ander onderwerp dat je graag beter uitgelegd zou willen hebben? Of misschien een service van MyParcel waar je meer over zou willen weten? Laat het ons dan even weten door hieronder te reageren en wij zoeken het voor je uit!