Instagram Series Deel 1 - Hoe werkt het?

Instagram is een van de populairste sociale media van dit moment. Niet alleen voor persoonlijk gebruik. Ook voor bedrijven biedt het een groot aantal mogelijkheden en kansen op marketing gebied. Een groot marketingbudget heb je er niet voor nodig want de app is gratis. Daarnaast is de app zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudig in te zetten voor verschillende marketingdoelstellingen. Zo kun je Instagram bijvoorbeeld inzetten voor het creëren van meer naamsbekendheid of betrokkenheid met jouw merk, verhogen van de conversie naar jouw webshop, meer te weten komen over jouw doelgroep of in gesprek te gaan met jouw (potentiële) klanten. De vele verschillende mogelijkheden die de app jouw bedrijf biedt maakt dat Instagram op dit moment echt onmisbaar is in jouw marketingmix!

Maak je al gebruik van Instagram en wil je weten hoe je het bereik en de betrokkenheid van jouw posts kunt verbeteren? Wil je hulp bij het schrijven van de beste captions, het creëren van slimme hashtags of Instagram shopping? Dan is onze Instagram Series perfect voor jou! We vertellen je alles dat je moet weten over Instagram en hoe je Instagram optimaal en effectief opneemt in jouw marketingstrategie!


Jamie Oliver heeft op Instagram maar liefst 7,1 miljoen volgers. Hij gebruikt Instagram om al zijn volgers te laten zien hoe lekker de recepten uit zijn boek zijn en hen te stimuleren de recepten te koken. Op die manier probeert hij zijn volgers aan te zetten tot aankoop van zijn boeken.

Jamie Oliver heeft op Instagram maar liefst 7,1 miljoen volgers. Hij gebruikt Instagram om al zijn volgers te laten zien hoe lekker de recepten uit zijn boek zijn en hen te stimuleren de recepten te koken. Op die manier probeert hij zijn volgers aan te zetten tot aankoop van zijn boeken.

Wat is Instagram?

Instagram is een social media platform waarmee je makkelijk content in de vorm van foto’s en filmpjes kunt delen met jouw doelgroep. Deze foto’s en video’s kun je in de app ook nog bewerken voordat je ze deelt. Waar je op Facebook een connectie maakt door ‘Vrienden’ te worden, blijf je bij Instagram op de hoogte door een Instagram profiel te gaan volgen. Wanneer je graag op de hoogte blijft van de ontwikkelingen van een bepaalde organisatie, de nieuwste collecties van jouw favoriete winkel of gewoon geen update van het leven van jouw beste vriend wilt missen dan kan je hun profiel op Instagram gaan volgen. Zo ben en blijf je up to date van alles waarin je geïnteresseerd bent.

Onder bedrijven is Instagram onwijs populair. Er bestaan zo’n 25 miljoen zakelijke profielen. Instagram wordt door bedrijven voornamelijk ingezet om marketingdoelstellingen als het online vindbaar zijn, naamsbekendheid en betrokkenheid creëren en de jongere, moeilijker te bereiken, doelgroepen als digitieners en millenials aanspreken te behalen. Instagram gebruikers zijn bijna allemaal jonger dan 39 jaar en zo’n 80% van alle Instagram gebruikers volgt een bedrijf of merk. Het is dan ook een mooie en tevens gemakkelijke manier om jouw bedrijf of merk op de kaart te zetten! Met op dit moment meer dan 1 miljard gebruikers, waarvan zo’n 6 miljoen Nederlandse, is Instagram anno 2019 onmisbaar in de marketingmix van jouw onderneming! Kijk maar eens naar het voorbeeld hiernaast:


Instagram - The basics

Van Instagram wordt het meest gebruik gemaakt via de app op smartphones. Er bestaat ook een desktopversie alleen voorziet deze niet in alle mogelijkheden die je wel hebt op een smartphone. Wanneer je een Instagram account aanmaakt, is dit in beginsel een persoonlijk Instagram profiel. Het persoonlijke Instagram profiel is om te zetten naar een bedrijfsprofiel. Dit biedt een aantal extra’s. Bijvoorbeeld dat je inzicht krijgt in de kenmerken jouw doelgroep, wanneer volgers veelal online zijn en welke Instagram posts goed presteren. Hier gaan we later dieper op in.

instagram-account-aanmaken

Het aanmaken van een Instagram account (en bedrijfsprofiel)

Om een Instagram account aan te maken doorloop je de volgende stappen:

  1. Download de Instagram app op jouw smartphone of tablet.

  2. Open de app, meld je aan met jouw Facebook account, telefoonnummer of e-mailadres en kies een gebruikersnaam. Het is het handigst als je hier de naam van jouw bedrijf kiest.

  3. Kies een wachtwoord.

  4. Voeg een profielfoto, korte biografie en een link naar jouw website toe.

    Wil je een ‘standaard’ Instagram profiel omzetten naar een bedrijfsprofiel, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Ga naar jouw profielpagina en klik op het menu rechts boven (de 3 horizontale streepjes).

  2. Klik op het tandwieltje onderin om instellingen te wijzigen.

  3. Scroll naar beneden tot je de optie “Overstappen op bedrijfsprofiel” ziet en klik hierop.


Wat zijn de mogelijkheden van Instagram?

Bij het openen van Instagram krijg je altijd de content te zien van Instagram profielen die je volgt. Onderaan dit beginscherm zit een menubalk. Dit menu is altijd zichtbaar en navigeert je door de app heen. Dit ziet er als volgt uit:

 
instagram-menu
 

Deze vijf onderdelen van het menu leiden je naar het volgende:

  • Home (Het huisje): dit is het beginscherm bij het openen van de app. Hier staan alle recent gedeelde foto’s, video’s en ‘verhalen’ van Instagram profielen die jij volgt. Door naar beneden te scrollen bekijk je de foto’s en video’s van Instagram profielen die jij volgt. Boven dit overzicht zie je meerdere rondjes weergegeven naast elkaar. Dit leidt jou door de ‘verhalen’ van Instagram profielen die jij volgt.

  • Verkennen (Het vergrootglas): binnen dit overzicht toont Instagram een assortiment aan foto’s en video’s van profielen die jij niet volgt, maar welke wel interessant voor jou zijn. Hier kun je ook op zoek gaan naar content van personen, tags en plaatsen.

  • Content toevoegen (Het plusje): hier voeg je nieuwe foto’s of video’s aan jouw overzicht toe. Dit kan vanuit jouw filmrol maar je kunt ook een foto of video maken en direct delen.

  • Activiteit (Het hartje): dit is de verzamelplek van alle likes, comments, tags en informatie die jij met jouw profiel en posts ontvangt, maar het biedt je ook inzicht in de likes, comments, tags en informatie van profielen die je volgt. Dit is ook de plek waar je een melding ontvangt wanneer iemand jou is gaan volgen. Goed om te weten is dat je een bedrijfsprofiel binnen Instagram niet kunt afschermen. Indien gewenst kan iedereen jou volgen.

  • Jouw profiel (Het rondje): hier vind je jouw Instagram profiel. Het biedt een overzicht in jouw eigen content, Instagram gebruikers die jij volgt en wie jou volgen, jouw biografie, opgeslagen verhalen en foto’s waarin je getagd bent.


kleiner like.png

Content delen via Instagram, wat en hoe?

Instagram faciliteert in het creëren en delen van content, maar ook in de mogelijkheid om jouw eigen content en content van anderen die je leuk en/of interessant vindt op één plek te verzamelen. Binnen de app kun je content in verschillende vormen delen. We doorlopen de mogelijkheden met je:

  • Biografie en profielfoto: binnen jouw Instagram profiel heb je een kleine ruimte om informatie over jezelf of jouw onderneming en een profielfoto kwijt te kunnen. Het is gebruikelijk om hier jouw bedrijfsnaam in te vullen in combinatie met jouw website. Vervolgens heb je bij het onderdeel ‘Bio’ meer ruimte om belangrijke informatie te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een sterke tagline over jouw bedrijf die direct duidelijk maakt wie je bent en wat je doet.

  • Jouw Instagramfeed: jouw Instagramfeed is de verzamelplaats van foto’s en video’s die jij hebt gedeeld. In de foto’s en video’s die jij post kun je andere Instagram gebruikers taggen. Bijvoorbeeld de persoon of het bedrijf welke voorkomt in jouw post.

  • Jouw verhaal: met Instagram kun je ook foto’s en video’s delen die 24 uur zichtbaar zijn. Dit wordt jouw ‘verhaal’ genoemd. De foto’s en video’s die je aan jouw verhaal toevoegt verschijnen niet in jouw Instagram feed. Je vindt jouw verhaal 24 uur lang linksboven achterliggend aan jouw profielfoto. Jouw ‘verhaal’ kan bestaan uit foto’s en video’s welke je met speciale emoticons, filters en teksten mooier kunt maken.

  • Live op Instagram: een onderdeel van het maken van een verhaal op Instagram is ‘Live’. Met deze optie kun je, de naam zegt het eigenlijk al, echt ‘Live’ gaan. Wanneer je ‘Live’ bent kunnen jouw volgers dit bekijken en op jouw uitzending reageren.

  • Hoogtepunten: je hebt de mogelijkheid om jouw verhaal toe te voegen aan jouw ‘hoogtepunten’ waardoor verhalen die na 24 uur uit het overzicht verdwijnen, toch inzichtelijk blijven.

  • Liken & reageren: net als bij Facebook kun je content die andere Instagram gebruikers delen ‘Liken’ of daarop reageren.

  • Chatfunctie: de chatfunctie van Instagram is te vinden bij het openingsscherm van Instagram rechtsboven in. Hier kun je chatten met andere gebruikers. Tevens is dit de plek waar je reacties ontvangt op verhalen.

  • Content opslaan: binnen Instagram is het mogelijk foto’s en video’s van anderen te bewaren.

Een Instagram bedrijfsprofiel biedt jou de volgende extra functionaliteiten:

  • Bedrijfsinformatie toevoegen: hier kun je belangrijke bedrijfs- en contactinformatie delen zoals adresgegevens, website, een telefoonnummer en e-mailadres. Wanneer je een adres invoert wordt deze in de biografie van jouw profiel zichtbaar. Vul je jouw e-mailadres en/of telefoonnummer in dan verschijnen twee handige contactknoppen in jouw profiel. Zo kunnen bezoekers van jouw profiel direct en eenvoudig contact met je opnemen.

  • Berichten promoten: met een bedrijfsprofiel kun je berichten promoten voor extra bereik.

  • Instagram statistieken: met Instagram statistieken krijg je informatie over volgers en hoe jouw content presteert. Je kunt ook statistieken bekijken van advertenties en gepromote posts en verhalen om te zien hoe ze hebben gepresteerd en hoe betrokken jouw volgers daarbij zijn. Je kunt de volgende statistieken bekijken op het tabblad Statistieken in jouw profiel:

  • Activiteit: in dit onderdeel kun je belangrijke statistieken binnen jouw profiel bekijken, waaronder Interacties, zoals profielbezoeken en klikken op de website, en Ontdekking, zoals hoeveel mensen jouw content zien en waar ze deze vinden.

  • Inhoud: binnen dit onderdeel kun je statistieken bekijken van jouw berichten, verhalen en promoties.

  • Doelgroep: in dit gedeelte kom je meer te weten over jouw volgers en doelgroep.

Statistieken van berichten en verhalen worden gemeten vanaf het moment dat je jouw profiel hebt omgezet naar een bedrijfsprofiel. Door de statistieken van jouw bedrijfsprofiel te meten en analyseren kun je jouw posts en verhalen optimaliseren.

 
statistieken instagram myparcel.jpeg
 

volger+en+like+instagram

Waarom Instagram een onmisbaar communicatiekanaal in jouw marketingmix is

Op dit moment is Instagram een van de populairste sociale media voor bedrijven. Het is namelijk een zeer effectief kanaal om consumenten te bereiken en met hen in contact te komen. Maar Instagram heeft meer te bieden. Aan de hand van onderstaande voordelen leggen we je uit waarom Instagram anno 2019 onmisbaar is in de marketingmix van jouw onderneming.

1. Instagram is jouw visitekaartje en zorgt voor meer zichtbaarheid, naamsbekendheid en bereik.
Door simpelweg aanwezig te zijn draagt jouw Instagramprofiel al bij aan de online zichtbaarheid van jouw onderneming. Internetgebruikers zitten meer op Instagram en Facebook dan op welke site dan ook. Het is dan ook de plek waar ze naar meer informatie over een merk of product zoeken. Met aantrekkelijke content richt je jouw Instagram in, probeer je meer volgers te genereren en maak je personen geïnteresseerd in jouw producten en/of diensten. Volgers blijven op de hoogte van alle updates die je deelt en daarnaast zorgt Instagram ervoor dat je ook gemakkelijk personen bereikt die jou niet volgen. Met name door likes en reacties van anderen. Hoe meer volgers, hoe meer reacties en likes, hoe groter jouw bereik en daarmee jouw naamsbekendheid.

2. Met Instagram vergroot je de betrokkenheid van jouw publiek.
Dat je met Instagram eenvoudig de betrokkenheid van het publiek vergroot komt grotendeels door de aard van de app. De app is exclusief voor mobiel (alleen daar zijn alle functies toegankelijk), gebruiksvriendelijk, toegankelijk en daarbij draait alles van nature om visuele content. Visuele inhoud presteert beter en wordt sneller opgeslagen dan teksten. Daarnaast biedt de app verschillende mogelijkheden waarmee interactie met het publiek kan plaatsvinden. Interactie tussen merk en publiek staat garant voor meer betrokkenheid.

3. Door Instagram kan gemakkelijk interactie tussen jouw merk en het publiek plaatsvinden.
Interactie is op verschillende manieren mogelijk binnen Instagram. Waar veel marketing communicatiekanalen eenzijdig van aard zijn, zorgt Instagram voor verschillende opties voor tweezijdige communicatie. Enerzijds kun jij content delen, liken, een reactie plaatsen of een merk of persoon benaderen via de chatfunctie. Anderzijds kan het publiek op die manier ook met jou communiceren.

4. Met Instagram win je vertrouwen.
Door als bedrijf aanwezig te zijn op Instagram stel je je kwetsbaar op en ben je transparant. Je laat zien dat je niets te verbergen hebt. Je deelt openbaar content, voert zichtbare gesprekken met jouw volgers en iedereen kan op jouw content reageren. Zowel positief als negatief. Door op deze manier open te zijn naar het publiek win je vertrouwen.

5. Instagram biedt de mogelijkheid om eenvoudig (nieuwe) producten en/of diensten te tonen.
Met Instagram presenteer je eenvoudig jouw (nieuwe) producten en/of diensten op een visueel aantrekkelijke manier. Je maakt het publiek bewust van wat je te bieden hebt en kan van de mogelijkheid gebruik maken om ze aansporen tot actie.

6. Met Instagram kun je jouw merkpersoonlijkheid overbrengen.
Door niet alleen content te delen over jouw producten en diensten maar ook over andere elementen bij jou merk horen en waar jouw merk mee in verbinding staat kun je met Instagram ook jouw merkpersoonlijkheid uitdragen. Tegenwoordig kiezen consumenten namelijk niet meer alleen voor een merk vanwege het product, het logo of de prijs. Ze willen weten waar jouw merk/bedrijf voor staat en of dat overeenkomt met hun eigen percepties en wat zij willen uitdragen.

7. Instagram werkt conversieverhogend.
Door het aanbieden van een aantrekkelijk Instagramprofiel kan het publiek geïnteresseerd en betrokken raken bij jouw merk, producten en/of diensten. Plaats dan ook de url van jouw website in de biografie. Een geïnteresseerd en betrokken publiek is eerder geneigd door te klikken naar jouw website waar zij jouw producten en/of diensten af kunnen nemen.

8. Instagram is gratis.
Last but not least… Een account aanmaken en content delen, óók vanuit een bedrijfsprofiel, is gratis. Het is voor bedrijven wel mogelijk om betaald te adverteren, maar dit is geen vereiste.

Instagram is een razend populair platform. Je vertelt hiermee gemakkelijk het visuele verhaal van jouw merk of bedrijf aan zowel bestaande klanten als potentiële klanten. Het biedt je de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier in contact te raken met het publiek en je komt gemakkelijk meer te weten over de wensen en behoeften van jouw doelgroep met de Instagram statistieken. Met Instagram kun je jouw bedrijf, producten en/of diensten dan ook zeer doelgericht en effectief promoten. Door de gebruiksvriendelijke en toegankelijke opties die Instagram (gratis) voor marketing biedt en de mogelijk positieve gevolgen daarvan kan Instagram op dit moment niet meer ontbreken in de marketingmix van jouw bedrijf.


Aan de slag met jouw bedrijfsprofiel

Het gebruiken van Instagram voor jouw bedrijf klinkt misschien nu heel makkelijk. Toch bestaat er een aantal dingen waar je rekening mee dient te houden omdat ze belangrijk zijn voor een efficiënte en effectieve implementatie van Instagram in jouw marketingmix. Voordat je aan de slag gaat met Instagram hebben we daarom hieronder een aantal handige Instagram tips voor je op een rijtje gezet:

 

Tip 1: Voeg een goede, herkenbare profielfoto toe welke aansluit bij de huisstijl van jouw merk/bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan jouw bedrijfslogo.

Tip 2: Optimaliseer jouw biografie. Dit is het eerste wat (potentiële) klanten over je lezen. Hiermee wil je een goede indruk maken en een duidelijke voorstelling van jouw bedrijf weergeven. Je hebt niet veel ruimte dus zorg dat jouw biografie in een oogopslag duidelijk maakt waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Ook belangrijk is dat je zorgt dat de biografie aangeeft hoe (potentiële) klanten met je in contact kunnen komen en wanneer. Het is handig om openingstijden, adresgegevens, e-mailadres, telefoonnummer en de url van jouw website te tonen.

Tip 3: Publiceer unieke en oogstrelende content. Voorkom ook dat je zomaar iets post. Denk telkens na over wat het doel is van wat je deelt en zorg dat de content van  kwaliteit en origineel is. Je wilt tenslotte professioneel overkomen. Daarnaast draag je met alle content die je deelt jouw merkverhaal uit. Consistentie in de content die je deelt is daarom van groot belang. Is jouw content verwarrend, niet relevant voor het publiek en niet authentiek? Dan zul je nooit betrokkenheid creëren.

Tip 4: Koppel jouw Instagram met andere sociale netwerken. Met een druk op de knop post je jouw content op Instagram en al jouw andere sociale media kanalen. Je vergroot hiermee eenvoudig het bereik van jouw post.

Tip 5: Zorg dat de huisstijl van jouw merk terugkomt in alles wat je deelt. Wees ook hierin consistent. Niet alleen op Instagram maar op alle sociale media kanalen waarvan je gebruikt maakt binnen jouw marketingmix. Het ondersteunt je in het overbrengen van jouw merkverhaal en zal op termijn in herkenning resulteren.

Tip 6: Analyseer de prestaties van jouw berichten. Welke content slaat goed aan en heeft een groot bereik? Welke content vindt het publiek leuk? En welke content niet? Wat is het effect van iedere post? Met welke content creëer je de meeste betrokkenheid? Door de statistieken goed in de gaten te houden krijg je een goed beeld van de wensen en behoeften van jouw publiek. Je zal meer bereiken door met jouw publiek te communiceren wanneer zij daarop zit te wachten. Het speelt een grote rol in het bereiken van de doelen die je voor ogen hebt met Instagram te behalen.

 
Comment