Jouw checklist: wetgeving rondom retourzendingen

Retourzendingen kun je niet altijd voorkomen. Wel zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Je kunt die regels en wetgeving als obstakel zien, maar slimmer is het om je te bedenken dat je met een goed ingerichte retourservice klanten kunt behouden. Wil je weten waar je bij retourzendingen op moet letten? In deze blog hebben we de belangrijkste regels voor je op een rijtje gezet.

 

Herroepingsrecht

MyParcel icoon 14 dagen bedenktijd

#1 Bedenktijd

Jouw klant heeft 14 dagen recht op herroeping zonder opgaaf van reden. Vervolgens heeft de consument nog 14 dagen om de bestelling daadwerkelijk retour te sturen.

Myparcel icoon retourkosten via de eigen bijdrage bepalen

#2 Retourkosten

Retourkosten mogen worden doorbelast. Wordt de retourzending niet via de gewone post verstuurd? Dan is het verplicht om vooraf een indicatie van de kosten te geven.

MyParcel icoon geschikt voor alle pakketten

#3 Uitzonderingen

Audio- of videodragers, voor de klant (op maat) gemaakte producten, tijdschriften, loterijkaarten, intieme en bederfelijke producten vormen een uitzondering op de regel. Als webshop moet je van tevoren aankondigen dat deze producten niet retour mogen worden gestuurd.

MyParcel icoon houd je klant op de hoogte

#4 Retourrecht

Het is verplicht om, ook na levering, het retourrecht te vermelden. Dit kan op papier of per e-mail. Doe je dit niet? Dan heeft de consument recht op een bedenktijd van 12 maanden.

MyParcel icoon betalingstermijn retourzendingen

#5 Betalingstermijn

De termijn voor terugbetaling is 14 dagen.Dit gaat in zodra jouw klant het betreffende product retour heeft gestuurd.

 
 

Koop op afstand

Naast bovenstaande geldt de wetgeving 'koop op afstand'. Dit bestaat uit:

MyParcel icoon informatieplicht

#1 Informatieplicht

Webshops zijn verplicht om op hun website aan te geven wat de voorwaarden, de termijn en de werkwijze voor het herroepingsrecht zijn.

MyParcel icoon verzendkosten retourzendingen

#2 Verzendkosten

Wanneer een product retour komt, moet het volledige bedrag dat de consument heeft betaald worden terugbetaald. Zijn er verpakkings- en verzendkosten in de prijs doorberekend? Dan moeten ook die kosten worden terugbetaald.

 
Beeld fotostudio: voorkom onnodige retourzendingen met goede fotografie
 

Voorkom onnodige retourzendingen

Een goede retouroplossing geeft jouw klant vertrouwen. De drempel tot aankopen wordt verlaagd en je conversie gaat uiteindelijk omhoog. Zodra de klant ervaart dat het bij jouw webshop goed geregeld is, zorgt dit ook nog eens voor herhalingsaankopen. Dubbel winst dus! Wil jij weten hoe je onnodige retourzendingen kunt voorkomen? Lees dan onderstaande handige tips:

  • Toon duidelijke productfoto’s met een juiste witbalans
  • Zorg dat de klant eenvoudig contact met je webshop kan opnemen om advies te vragen
  • Vermeld uitgebreide productomschrijvingen, inclusief specificaties
  • Zorg dat informatie over onder meer de bezorgkosten, bezorgtermijn en retourkosten makkelijk vindbaar is
  • Maak het mogelijk om producten binnen je shop te vergelijken
  • Bied uitstekende klantenservice en persoonlijk advies
  • Stuur duidelijke retourinstructies mee en maak het je klant gemakkelijk

 

Meer weten?

Met de MyParcel retourservice heb je binnen no-time jouw retourproces ingericht. Wil je meer weten over het retour sturen van pakketten binnen Nederland en Europa? Lees erover op onze site.

 

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.

▶ Meer weten over MyParcel?