Jouw checklist: wetgeving rondom retourzendingen

Retourzendingen kun je niet altijd voorkomen, maar door de klant van de juiste informatie te voorzien kun je extra service verlenen. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Laat deze regels en wetgeving geen obstakel vormen en neem de stap om jouw klanten te behouden, met een goed ingerichte retourservice. Wil je weten aan welke regels je moet voldoen? We hebben de belangrijkste regels nog even voor je op een rijtje gezet:

 

Herroepingsrecht

MyParcel icoon 14 dagen bedenktijd

Bedenktijd

Jouw klant heeft 14 dagen recht op herroeping zonder opgaaf van reden. Vervolgens heeft de consument nog 14 dagen om de bestelling daadwerkelijk retour te sturen.

Myparcel icoon retourkosten via de eigen bijdrage bepalen

Retourkosten

Retourkosten mogen worden doorbelast. Als de retourzending niet via gewone post gaat, is het verplicht vooraf een indicatie van de kosten te geven.

MyParcel icoon geschikt voor alle pakketten

Uitzonderingen

Audio/ videodragers, voor de klant (op maat) gemaakte producten, tijdschriften, loterijkaarten, intieme- en bederfelijke producten zijn een uitzondering. Dit moet van te voren worden aangekondigd.

MyParcel icoon houd je klant op de hoogte

Retourrecht

Het is verplicht (ook na levering) het retourrecht te vermelden, op papier of per e-mail. Doe je dit niet? Dan geldt er een bedenktijd van 12 maanden.

MyParcel icoon betalingstermijn retourzendingen

Betalingstermijn

Termijn voor terugbetaling is 14 dagen. Dit gaat in zodra jouw klant het product retour heeft gezonden.

 
 

Koop op afstand

MyParcel icoon informatieplicht

Informatieplicht

De webshop heeft een uitgebreide informatieplicht. Je moet op de website aangeven wat de voorwaarden, het termijn en de werkwijze voor het herroepingsrecht zijn.

MyParcel icoon verzendkosten retourzendingen

Verzendkosten

Wanneer een product retour komt, moet het volledige bedrag dat de consument heeft betaald worden terug betaald. Ook doorberekende kosten zoals verpakkings- en verzendkosten.

 
Voorkom onnodige retourzendingen met goede fotografie
 

Voorkom onnodige retourzendingen

Een goede retouroplossing zorgt voor vertrouwen bij jouw klant, waardoor de drempel tot aankopen wordt verlaagd en uiteindelijk de conversie verhoogt. Als de klant merkt dat het goed is geregeld bij jouw webshop zorgt het ook nog eens voor herhalingsaankopen. Dubbel profijt dus!

Wil je weten hoe je jouw conversie kunt verhogen en onnodige retourzendingen kunt voorkomen? Bekijk hieronder handige tips.

  •     Er worden duidelijke productfoto’s met een juiste witbalans getoond.
  •     Het is eenvoudig om contact op te nemen en advies te vragen.
  •     Uitgebreide productomschrijvingen inclusief specificaties.
  •     Makkelijk vindbare informatie over bijvoorbeeld bezorgkosten, bezorgtermijn of retourkosten.
  •     Maak het mogelijk om producten te vergelijken binnen jouw webshop.
  •     Bied uitstekende klantenservice en persoonlijk advies.
  •     Maak het jouw klant gemakkelijk en stuur duidelijke retourinstructies mee.

Met de MyParcel retourservice heb je binnen no-time jouw retourproces goed ingericht. Wil je meer weten over het retourneren van pakketten binnen Nederland en Europa? Lees erover op onze site.

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.

▶ Meer weten over MyParcel?