Checklist: Wereldwijd pakketten versturen

Wil je binnenkort ook pakketten naar het buitenland gaat versturen? Dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. Bijvoorbeeld dat de overkomstduur langer is vanwege de vaak grote afstanden die het pakket aflegt of dat je voor sommige zendingen douaneformulieren moet invullen. Daarnaast wil je natuurlijk vertragingen en vermissingen voorkomen. Even voorbereiden dus! Onze checklist helpt je daarmee!

Internationaal verzenden doe je zo!

#1 Specificaties van een pakket met buitenlandse bestemming

Voor landen binnen Europa 1 & 2 en Europa 3 & Wereld gelden andere vereisten voor het maximale formaat en gewicht. Bekijk de specificaties daarom goed voordat je je pakket gaat versturen.

Europa 1 & 2
Gewicht 0 - 23 kg
23 - 30 kg (+€ 2,95)
Minimum formaat 10 x 10 x 1 cm
Maximum formaat 100 x 70 x 58 cm
175 x 78 x 58 cm (+€ 2,95)
Totale omvang pakket 300 cm (= L + 2xB + 2xH)
Verzekering Handtekening voor ontvangst en verzekering tot inkoopwaarde van € 500,- is standaard inbegrepen
Track & Trace Beschikbaar voor jou en je klant
Europa 3 & Wereld
Gewicht Maximaal 20 kg
Minimum formaat 10 x 10 x 1 cm
Maximum formaat 100 x 50 x 50 cm
Totale omvang pakket 300 cm (= L + 2xB + 2xH)
Verzekering Handtekening voor ontvangst en verzekering tot inkoopwaarde van € 200,- is standaard inbegrepen
Track & Trace Beschikbaar voor jou en je klant

#2 Mag je jouw product(en) wel naar het land van bestemming sturen?

Naar landen binnen Europa gelden voornamelijk dezelfde regels als Nederland met betrekking tot wat je wel en niet mag versturen. Buiten Europa mag je sommige producten niet of alleen onder bepaalde voorwaarden naar het land van bestemming versturen. Denk bijvoorbeeld aan alcoholische dranken of brandbare vloeistoffen. Controleer daarom van tevoren al wat je wel en niet mag versturen. Check de lijst met verboden producten.

#3 Check of producten in het land van bestemming zijn toegestaan

Naast dat regels bestaan over wat je wel of niet mag versturen, bestaan per land van bestemming ook regels over wat wel en niet is toegestaan. Check daarom altijd wanneer je internationaal gaat verzenden of de producten die je wilt versturen daadwerkelijk toegestaan zijn in het land van bestemming. Wanneer je hierin de regels overtreed is de douane namelijk bevoegd de producten te vernietigen. Gevolg is dat jouw producten niet vergoed kunnen worden en de kans bestaat dat je een boete ontvangt.

Plak het verzendlabel op jouw buitenlandse pakketzending

#4 Houd rekening met invoerrechten

Ga je internationaal verzenden, buiten de Europese Unie? Dan zal jouw klant in sommige gevallen invoerrechten moeten betalen. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het soort product. Stuur daarom altijd een duidelijke en eerlijke factuur mee.

#5 Met MyParcel zijn jouw pakketten naar het buitenland standaard verzekerd

Wanneer je met MyParcel jouw pakketten naar het buitenland verstuurt, zijn deze standaard verzekerd. Voor pakketten naar landen binnen de categorie Europa 1 & 2 geldt dat deze standaard verzekerd zijn tot een inkoopwaarde van € 500,-. Pakketten met een bestemming binnen de categorie Europa 3 & Wereld zijn standaard verzekerd tot een inkoopwaarde van € 200,-. Deze verzekeringen kun je niet aanpassen.

#6 Gebruik de juiste verpakking

Een pakket dat naar het buitenland wordt verstuurd legt aardig wat kilometers af. Daarom is het belangrijk dat jouw pakket tegen een stootje kan. Gebruik altijd een stevige verpakking, die goed past en het product beschermt. Bekijk bijvoorbeeld deze pagina van PostNL met tips voor het verpakken van jouw producten. Verkoop je kleinere producten? Dan is het handig om deze in een grotere doos te verpakken. Zo voorkom je dat jouw pakket verkeerd wordt gesorteerd of beschadigd aankomt. Want schade wil je te allen tijde voorkomen.

#7 Check het adres op het verzendlabel

Voor een bezorging van jouw pakketten in het buitenland bij de juiste ontvanger op het juiste moment is het van belang dat het adres van de ontvanger op de juiste manier is vermeld. Adressen kunnen in het buitenland namelijk net iets anders opgebouwd zijn dan binnenlandse adressen. Daarnaast verschilt dit per land. Om dit te controleren is er een handige tool beschikbaar die je heel wat tijd kan besparen.

  • Controleer ook goed van te voren of er geen postbusadres is opgegeven. Het is met uitzondering van de Emiraten en Saoedi Arabië, niet mogelijk om pakketten te versturen naar postbusadressen in het buitenland.

  • Vermeld een telefoonnummer en e-mailadres van jouw klant op het pakket. In veel gevallen wordt er ook contact opgenomen met de ontvanger door de buitenlandse vervoerde over de status van de zending.

  • Houd er ook rekening mee dat er bij veel adressen in Scandinavië en Frankrijk er een deur of appartement code vereist is. Deze kun je noteren in het extra adresveld op het verzendlabel.

#8 Vermeld van te voren de overkomstduur

Voorkom frustratie en onduidelijkheid door jouw klant vooraf goed te informeren over de tijdsduur van de bezorging van het pakket. Je kunt dit bijvoorbeeld opnemen in de Track & Trace e-mail. Een pakket dat de grens van de Europese Unie overgaat krijgt bijvoorbeeld te maken met inklaringstijd bij de douane. Dit kan de overkomstduur van een pakket verlengen. Voor een volledig overzicht van de overkomstduur per land kijk je hier.

#9 Douaneformaliteiten

Verstuur je naar landen binnen Europa 1 & 2? Dan geldt vrij verkeer van goederen (en diensten). Tussen EU-landen onderling gelden namelijk gunstige voorwaarden bij de handel. Dit zijn bijvoorbeeld voorwaarden op het gebied van bezorgtijden, aanlevervoorwaarden, douaneformaliteiten en tarieven. Wanneer je goederen naar buiten de Europese Unie (Europa 3 & Wereld) verstuurt, bestaat geen vrij verkeer van goederen (en diensten) en krijg je te maken met douaneformaliteiten. Voor iedere zending zijn in dit geval volledige en naar waarheid ingevulde officiële douaneformulieren vereist. Voor landen waar douaneformulieren voor nodig zijn is dit geïntegreerd in ons systeem. Het betekent dat we in ons systeem voorzien in het CN23 formulier, CP71 formulier en Commercial Invoice. Lees meer over het invullen van jouw douaneformulieren in onze andere blog.

#10 Retouren vanuit het buitenland? Geen zorgen.

Ook vanuit het buitenland kan het voorkomen dat je een retourzending hebt. Met MyParcel is dat geen probleem en regel je heel makkelijk voor een aantal landen alles rondom je retourzendingen vanuit het buitenland. Lees hier meer over onze Europese retourservice!

#11 Schade of verlies? Dit is wat je kunt doen!

Wanneer je goederen verstuurt kan het voorkomen dat je vragen hebt over een zending of dat een pakket beschadigd of vermist raakt. Wat je in beide van deze gevallen het beste voor actie kunt ondernemen leggen we je graag uit:

  • Schade aan een zending

Wanneer een pakket onderweg naar de ontvanger beschadigd raakt kan het per land van bestemming verschillen welke actie je dient te ondernemen. Dit is tenslotte afhankelijk per vervoerder. In deze blog leggen we je uit hoe je voor elke zending een juiste schadeclaim indient.

  • Vragen over een zending

Mocht je in de toekomst vragen hebben over een van jouw zendingen dan kun je altijd bij onze klantenservice terecht. Graag attenderen we je wel op het feit dat een onderzoek naar een zending met bestemming in het buitenland meer tijd kost dan een onderzoek naar een zending met bestemming binnen Nederland.

Met MyParcel verstuur je makkelijk en eenvoudig tegen een voordelig tarief. Wil je meer weten over wereldwijd pakketten versturen? Lees dan snel verder.

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.

▶ Meer weten over MyParcel?


Comment