MyParcel's klanten: The Flavour Company

MyParcel klanten Erik en Martijn van The Flavour Company

Met hun gezamenlijke interesse voor whiskey begonnen Erik en Martijn drie jaar geleden een blog. Het was het begin van een van MyParcel’s huidige klanten: The Flavour Company. Zo veel mogelijk mensen verschillende dranken laten ontdekken, die ook als relatiegeschenken verzonden konden worden, werd hun missie.

Gratis verzendservice

Sinds 2014 maakt The Flavour Company gebruik van de gratis verzendservice van MyParcel en verzenden de mannen efficiënter. Maar wat ging daaraan vooraf ? En hoe runnen Erik en Martijn vandaag de dag hun succesvolle webshop?

Het verhaal achter de The Flavour Company

“We zijn samen begonnen in de kunstwereld. Hier stopten we mee, omdat we allebei meer interesse hadden voor whiskey. We merkten dat de whiskywereld best wel 'stoffig' was; een oude mannenwereld waarin het met name gaat over hoe je moet proeven. We zijn toen een blog gaan schrijven om er een leuk verhaal over te vertellen. Puur om te kijken wat het deed. Binnen de kortste keren hadden we 2.500 volgers op social media.

Vanaf het begin hadden we het idee om iets met whiskey te doen, maar wat; dat wisten we niet precies. Wel vonden we het allebei lastig om op dat ene moment dat je in de winkel staat een fles whiskey uit te kiezen. Whiskey is duur en er is zo veel keus. Grote kans dat je iets koopt wat je niet lekker vindt. Uiteindelijk kwamen we op het idee van whiskeyproefpakketjes. We zijn begonnen met het aanbieden van proefpakketjes in abonnementsvorm. Hier zijn we op een gegeven moment mee gestopt, omdat de vraag naar losse pakketten steeds groter werd.”

Goed zichtbaar zijn

“We hebben al redelijk veel bereik op Facebook, maar willen ons nu meer focussen op sales. Er moet natuurlijk wel geld binnenkomen om je marketing goed te kunnen doen. En marketing is essentieel, want mensen moeten ons leren kennen. Zo stonden we onlangs op ons eerste wijnproeverij-event en ontdekten we dat negen van de tien aanwezigen niet wisten wie we waren. Werk aan de winkel dus! Het begint uiteindelijk met goed zichtbaar zijn.”

The Flavour Company product in beeld

Tips voor startende webshops

“Als startend bedrijf moet je continu je kosten afwegen. ‘Is dit wel een goede marketingactie, gaan we meer in SEA investeren of leggen we de focus vooral op het product?’ Het zijn allerlei afwegingen die je voortdurend maakt.”

“De beleving en kwaliteit van je product is ontzettend belangrijk. Zeker als je je op de consumentenmarkt richt. Als je iets naar iemand toestuurt moet het tof zijn om uit te pakken. Dus niet dat je een standaard bruine doos krijgt, maar denkt: ‘wow, dit is gaaf!’ Onze tip is dan ook: beknippel niet op verpakkingen. Dat advies kregen we ook van Niels, de oprichter van MyParcel. Hij bestelde bij ons een ginpack en daar zat glaswerk bij. Dat stopten we in een bruine doos, je moet immers dat glas beschermen, maar het wordt dan al snel 'lelijk'. De eerste indruk van dat flespakket was dus niet goed. Een gemiste kans. Daarom besloten we te investeren in mooie en betere verpakkingen. Dat loopt nu super goed. Het onderschrijft voor ons ook hoe MyParcel de webshops van hun MyParcel’s klanten echt wilt helpen laten groeien.”

Dromen en doelen

“In eerste instantie hebben we ons vooral gericht op online. Sinds vorig jaar zijn we ons daarnaast gaan richten op tussenkanalen en slijterijen. Wil je online succes hebben, dan moet je een groot bereik creëren. Daarom zijn we nu ook bezig ons assortiment uit te breiden. Zo kunnen we meerdere doelgroepen bereiken.”

“We hebben bewust gekozen om geen hele flessen te verkopen. Er zijn best veel partijen die online goedkoop drank aanbieden. Daar kunnen we niet mee concurreren. We richten ons echt op de proefpakketten en de beleving eromheen. Daar hebben we ons in gespecialiseerd. Onze verzenddoosjes zijn op maat gemaakt en op het moment dat we hele flessen gaan verkopen, haalt dat de beleving onderuit. En dat is juist waar we voor willen gaan. Al sluiten we niet uit dat we ooit nog iets met grotere flessen gaan doen. Voor nu werkt onze aanpak goed; we zien dat klanten terugkomen om bijvoorbeeld een ander soort whiskey te proberen. Ook worden onze producten vaak gekocht als cadeau.”

The Flavour Company aan het werk

Het leukste aan het runnen van een webshop

“Vrijheid! Zelf kunnen bepalen wanneer je iets doet - en wat je doet. Het is ook heel tof om alles uit te zoeken. Via welke kanalen iets wel of niet werkt, bijvoorbeeld. De ene maand draai je bijna geen omzet en de andere maand denk je: 'jeetje, wat veel!' Dat vinden we interessant aan ondernemen, dat het alle kanten opgaat. Daar zelf proberen een lijn in te vinden, is wel belangrijk. Het is een kwestie van goed organiseren en blijven nadenken. Dan kan je alles aan. Nu doen we het nog met vrienden, familie en buren, maar straks kan het niet meer en zullen we uitzendkrachten moeten inhuren. Hoe tof om van je eigen product tientallen pallets weg te zien gaan!”

Toekomstplannen

“We willen in de toekomst meer met content gaan doen en de beleving rondom whiskey versterken, op een interactieve manier. Zo willen we meer events organiseren. Daarbij kun je denken aan een soort van drink academy, waar je op een laagdrempelige manier veel kunt leren. En veel kunt proeven! Daarnaast besteden we steeds meer uit; van designwerk tot het inpakken. Als je iemand inhuurt die er verstand van heeft, scheelt dat je veel tijd.”

“Momenteel verzenden we nog voornamelijk binnen Nederland en soms naar België. Het verzenden naar het buitenland mag wel, maar is lastig in verband met de alcoholaccijnzen. Er zijn behoorlijk wat wetten en regels als je alcohol gaat verkopen. We hebben tot nu toe nog geen tijd gehad om daar echt goed in te duiken. Maar het is een gigamarkt, dus internationaal verzenden wordt absoluut onze volgende stap.”

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.