Onze klant aan het woord: The Flavour Company

FlavourCompany klanten Erik en Martijn

Erik en Martijn zijn begonnen in de kunst. Met hun interesse voor whiskey begonnen ze bijna drie jaar geleden een blog. Het allereerste begin van The Flavour Company. Proeven en verschillende dranken ontdekken, die ook als relatiegeschenken kunnen worden verzonden.

Wat is het verhaal achter jullie webshop?

We zijn samen begonnen in de kunstwereld. Hier zijn we mee gestopt, omdat we allebei interesse hadden voor whiskey. We merkte dat de whisky best wel een 'stoffige' en oude mannen wereld was. Het gaat meestal alleen maar over hoe je moet proeven. We zijn toen een blog begonnen om er leuk verhaal over te vertellen, heel wit en clean. Puur om te kijken wat het deed. Binnen de kortste keren hadden we 2.500 volgers op social media.

We hadden vanaf het begin af aan het idee om iets met whiskey te doen, maar wisten nog niet precies wat. Wat we allebei lastig vonden is, als je in winkel staat en een fles whiskey moet uitkiezen. Whiskey is duur en er is heel veel keus. Grote kans dat je iets koopt wat je niet lekker vindt. Uiteindelijk kwamen we op het idee voor whiskey proefpakketjes. Binnen een paar weken stond alles online, zonder echt te weten wat er allemaal bij kwam kijken. Bijvoorbeeld dat je een vergunning nodig hebt om drank te verkopen, een geschikte ruimte vinden, en je sociale hygiëne diploma moet halen. We zijn begonnen met de proefpakketjes in abonnementsvorm aanbieden. Hier zijn we op een gegeven moment mee gestopt, omdat de vraag naar losse pakketten steeds meer toe nam.

Wat doen jullie om de webshop onder de aandacht te brengen?

We hebben al redelijk veel bereik op Facebook en willen ons nu meer focussen op sales. Er moet natuurlijk wel geld binnenkomen om je marketing goed te kunnen doen. Mensen moeten ons leren kennen. Zo stonden we op onze eerste wijnproeverij- event en er waren negen van de tien mensen die ons niet kende. Toen merkte we dat er nog best wel wat werk aan de winkel is. Het begint dus uiteindelijk gewoon met zichtbaar zijn.

Daarbij doen we niks af aan het design en kwaliteit van het product. We willen dat het er goed uitziet. Heel belangrijk! Net als productfoto’s maken die gewoon goed moeten zijn. We willen ook sfeerfoto’s gaan maken om goed sfeerfilmpjes te maken dus dat zijn enkele stappen die je kan zetten om zichtbaar te zijn. 

Flavour company, het product in beeld

Hebben jullie nog tips voor startende webshops?

Als startend bedrijf moet je continue je kosten afwegen. Dat is het lastigste. Is dit wel een goede marketing actie, ga je meer in SEA investeren? Of leg je de focus meer op het product?

De beleving en kwaliteit van je product is belangrijk, zeker als jij je op de consumenten markt richt. Als je iets naar iemand toestuurt moet het gewoon tof zijn om uit te pakken. Dat je niet een standaard bruine doos krijgt maar denkt wow dat is gaaf! Onze tip is om niet te beknibbelen op dat soort dingen. Snij in de kosten op alle andere dingen, maar niet daarin. 

Wat ook belangrijk is, is denken in efficiëntie. De tip kregen we ook van Niels (de oprichter van MyParcel). Hij bestelde bij ons een gin- pack en daar zat glaswerk bij. Dan krijg je een pakket in een bruine doos omdat er nog een glas bij moet. Je krijgt dan snel dat je het 'lelijk' moet verpakken om het glas te beschermen. De eerste indruk was jammer, een gemiste kans. De beleving viel weg. Er kwam extra werk bij kijken, dus hebben we dat uiteindelijk weggelaten. Hierdoor konden we investeren in mooie en betere verpakkingen en dat loopt nu super goed!

Wat willen jullie nog bereiken met The Flavour Company?

We hebben ons voornamelijk gericht op online, sinds vorig jaar zijn we ons ook gaan richten op tussen kanalen en slijterijen. Wil je online succes hebben moet je een groot bereik creëren. Daarom zijn we ook bezig ons assortiment uit te breiden om meerdere doelgroepen te bereiken. Daarbij nemen we alles mee rondom het ontdekken van smaak van gedestilleerde dranken.

We hebben bewust gekozen om geen hele flessen te verkopen. Er zijn best veel partijen die online goedkoop drank aanbieden. Daar kunnen we niet mee concurreren. We richten ons echt op de proefpakketten en de beleving daaromheen. We zien dat er klanten terugkomen om bijvoorbeeld een andere soort whiskey te proberen en het wordt vaak verkocht als cadeau.

De tweede hele fles verkoop is niet ons doel. We zijn ons gaan specialiseren in de pakketten zelf. Onze verzenddoosjes zijn op maat gemaakt op het moment dat we ook flessen gaan koppen dan halen we onze hele beleving uit. Dat is denk ik wel een goede keuze geweest. We gaan echt voor de beleving en sluiten niet uit dat we ooit iets met grotere flessen gaan doen.

Flavour Company aan het werk

Wat is het allerleukste aan het runnen van de webshop?

Vrijheid! Dit product is van onszelf behalve de drank. Het is leuk dat we het langzaam hebben kunnen laten groeien. We zijn altijd heel erg gefocust, strategisch en voorzichtig bezig geweest met financiën. Het leukste is dat je zelf kan bepalen wanneer je iets doet en wat je doet.

Wat heel belangrijk is dat je echt iets doet wat je leuk vind. We hebben eerder iets anders gedaan en daar zijn we meteen mee gestopt. Whiskey vonden we veel leuker en dan gaat het ook veel makkelijker en efficiënter. Het is ook heel tof om alles uit te zoeken. Via welke kanalen het wel werkt. De ene maand draai je bijna geen omzet en de andere maand denk je: 'Jeetje wat veel!' Dat vind ik het leukste aan ondernemen, dat het alle kanten opgaat. 

En zelf proberen een lijn in te vinden. Het is een kwestie van goed organiseren en blijven nadenken. Dan kan je eigenlijk alles aan. Nu doen we het nog met vrienden, familie en buren, maar straks kan het niet meer en moeten we uitzendkrachten gaan inhuren. Gelukkig vinden ze het wel heel leuk om te helpen. En het is natuurlijk wel tof om van je eigen product tientallen pallets weg te zien gaan.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

We willen in de toekomst meer met content gaan doen. Meer bezig zijn met de beleving van whiskey, maar dan op een interactieve manier. We hebben één collega die proeverijen kan geven en een partner die de pakketten voor ons samenstelt. We willen graag meer naar events toe. Als een soort drink academy waar je echt wat kan leren over drank met leuke weetjes en informatie.

Al het design werk besteden we uit. Als je iemand inhuurt die er verstand van heeft en het goed kan dan scheelt dat heel veel tijd. Ook met mensen die moeten inpakken. We proberen steeds meer uit te besteden. Bij een grote order hebben we met een groep van tien man alles ingepakt. Dat was vrij nieuw voor ons.  

We verzenden voornamelijk binnen Nederland en soms naar België. Het verzenden naar het buitenland mag wel, maar het is lastig in verband met de accijnzen die op alcohol zit. Er zit nog best veel wetten en regels aan vast als je alcohol wilt verkopen en daar hebben we nog geen tijd voor. We zouden het wel heel graag willen want het is een giga- markt en dat is onze volgende stap.

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.