Onze klant aan het woord: Toemen Modelbouw

Floris van webshop Toemen modelbouw in magazijn

Toemen Modelbouw is al jaren een begrip in de modelbouw en modelsport. 35 jaar geleden gestart als familiebedrijf, met een kleine fysieke winkel in Den Bosch. De webshop bestaat al een tijdje, maar is sinds een jaar of acht enorm aan het groeien. Eind 2013 is het tweede filiaal recht tegenover de eerste winkel geopend. Vorig jaar kwam daar nog nog een pand bij. Helemaal gericht op drones en de nieuwste gadgets in de markt. We spraken Floris en namen een kijkje achter de schermen!

Kun je wat vertellen over het proces naar het zoeken van een verzendoplossing?  

Het heeft even geduurd voordat we een makkelijke verzendservice hebben kunnen vinden. Je wilt niet zestig labels handmatig intikken. We wilden dat de koppeling met onze webshop perfect is. Op het moment dat er een bestelling binnenkomt wordt de betaling gecheckt, het label geprint, en daarna wordt de order ingepakt. Pakketten gaan zo meteen op de rolcontainer. Dat proces wil je zo goed mogelijk geoptimaliseerd hebben. Daar mag geen tijd inzitten. Nadat ik een account bij MyParcel had aangemaakt kon ik een dag later bij wijze van spreken met één druk op de knop de labels aanmaken.

Hoe gaan jullie om met klantenservice?

Het contact met klanten doen we nu nog met z’n allen. Als klanten bellen krijgen ze mij of een van mijn collega’s aan de telefoon. Onze webshop is nog aan het groeien. We zijn wel van plan om te kijken naar een taakscheiding. Hierin zijn we nog aan het leren. Het moment zal er snel komen dat we een aparte klantenservice nodig hebben om telefonie en e-mailverkeer in goede banen te leiden.

Waarin proberen jullie met de webshop te onderscheiden van de rest?

Als klanten iets nodig hebben mag het bij ons niet veel tijd kosten. Verschillende onderdelen van modellen kunnen we direct uit onze voorraad leveren. Dat we snel kunnen leveren kun je ook terugzien in de verkoop. In de omgeving hebben we best veel concurrentie. Bij de kleinere webshops zie je vaak dat er een langere wachttijd is, omdat producten nog besteld moeten worden bij leveranciers.

We kunnen nu het volume draaien met twee filialen in Den Bosch een groot magazijn voor de webshop. Het is wel een hele uitdaging om het onder drie filialen helemaal af te stemmen en te laten draaien, maar dat is het leuke van de business. 

Wat voor soort klanten hebben jullie vooral?

We verkopen nu ook drones en daar trekken we veel nieuwe klanten mee aan. Een trend is dat er ook veel bestellingen vanuit de zakelijke branche binnenkomen. Veel nieuwe klanten die de term modelbouw niet eens kennen. Je ziet een hele nieuwe klantengroep ontstaan. Van aannemers, pro rail tot aan de politie. Dat zijn voornamelijk B2B klanten. Er zijn daarnaast ook veel consumenten die een drone aanschaffen, puur als hobby. Er is weleens een klant geweest, die een drone bij ons heeft besteld met een heel gaaf afstudeerproject. Onze drones werden door hem gebruikt om mijnenvelden mee te scannen. Het is leuk om te zien dat er zo'n verschuiving in het soort klanten komt.

Op dit moment hebben we meer dan 17.000 producten in het assortiment zitten. We hebben een potje lijm van € 3,00 staan voor de modelbouwer, maar ook een drone van € 3.000 voor een camera team. We bedienen op dit moment een breed marktsegment.

magazijn producten webshop toemen modelbouw

Hoe bereik je de verschillende klanten? Doen jullie hier wel wat mee in jullie marketing uitingen bijvoorbeeld?  

Over een scheiding in onze marketing en communicatie uitingen hebben we nooit nagedacht. In de toekomst willen we er wel wat meer mee gaan doen. De focus ligt bij ons nu op een zo goed mogelijke procesinrichting. Onze prioriteit is om het voor onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken.

Heb je nog advies voor startende webshops?

Zorg ervoor dat je orderverwerking zo min mogelijk tijd kost. Ik probeer het gedeelte van betalingen, logistiek en alle rompslomp eromheen zoveel mogelijk uit te besteden. Zo kan je zelf focussen op jouw verkoop, onderneming en het belangrijkste, de focus op jouw klant.

Zijn er nog speciale toekomstplannen?

Met de fysieke winkels zullen we niet zo heel snel uitbreiden. Wel zullen we dit jaar een groter magazijn gaan krijgen en hopelijk nog verder groeien met de webshop.

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.