Onze klant aan het woord: Perfect Fit Automotive

Als je zorgeloos op vakantie wilt dan ben je bij onze klant ‘Perfect Fit Automotive’ aan het juiste adres. Zij versturen alles wat je nodig hebt voor jouw autovakantie: van dak-, fietsdragers tot aan sneeuwkettingen. Best een uitdaging op het gebied van verzenden. Wat doe je bijvoorbeeld als een klant niet tevreden is en het product wil terugsturen? En kan dat dan ook vanuit het buitenland? Wij namen een kijkje achter de schermen en vroegen, mede-oprichter Robert Smit naar zijn ervaring hierin.

Robert van Perfect Fit Automotive in beeld

Van starter naar meerdere webshops

Als enthousiast ondernemer runde Robert meerdere webshops naast zijn fulltime baan. 'Alle pakketten lagen toen nog in de woonkamer waar ik de adressen handmatig invoerde. Mijn vrouw bracht de pakketten dan ‘s middags met een karretje naar het postkantoor. Het werden er steeds meer en ik ben al gauw op zoek gegaan naar een externe opslagruimte.'

'Drie jaar geleden, in 2014, kwam voor mij de logische stap om mijn fulltime baan op te zeggen. Ik had al mijn tijd nodig om me volledig te kunnen richten op de webshops.' Samen met Lon Lemmens, ook eigenaar van meerdere webshops, zijn ze uiteindelijk verder gegaan als Perfect Fit Automotive.

400 verzendlabels met één druk op de knop

Als je met z’n vieren bent wil je zo efficiënt mogelijk werken. Het verzenden is daar een goed voorbeeld van. Je wilt niet tien seconden wachten op een verzendlabel als je 400 orders te versturen hebt. In 2011 was ik al via een oud collega bij MyParcel terecht gekomen, dit heeft me flink wat tijd bespaard. Door de koppeling van CCV Shop met MyParcel maken wij alle orders met één klik aan. 

Eenvoudig pakketjes versturen naar binnen en buitenland

We verkopen veel dezelfde producten en merken. Een klant wil niet meer dan tien verschillende merken zien in een webshop. Dat is al snel te veel voor een klant. Wij geven de klant altijd een "goed", "beter" en "best" optie. De top van de markt is bijvoorbeeld een drager van € 259,-. daarna € 150,-. maar ook van € 10,-. We bieden deze drie opties aan zodat ze zelf kunnen bepalen wat ze willen uitgeven. We proberen het de klant op deze manier makkelijk te maken en bewust te laten kiezen. Het is ook een heel specialistisch product. Elke auto heeft een andere dakdrager nodig. Het zijn geen niche producten en vaak een "moetje". Mensen gaan op vakantie en hebben een dakdrager nodig.

Bij ons zijn de shops aan elkaar gekoppeld en we pakken alles hier in ons magazijn in. We verkopen seizoensgebonden producten, dus in drukke periodes proberen we dit zoveel mogelijk samen op te pakken. Juist omdat we met z’n vieren zijn is goede samenwerking belangrijk.

Niet alleen binnen Nederland, maar ook in het buitenland verkoopt Perfect Fit Automotive steeds meer producten. 'Sinds kort hebben we ook een Duitse webshop en sturen we via Amazon. Via dit kanaal krijgen we ook steeds meer bestellingen uit landen als Italië en Spanje. Dat is in één keer weer een hele rits bestellingen waar je ook makkelijk naar moet kunnen verzenden.'

Heel leuk natuurlijk, maar ook lastig want hoe zit het dan precies met het retourneren van de producten? Je wilt natuurlijk het serviceniveau binnen en buiten Nederland zo hoog mogelijk houden.

Een goede en snelle retouroplossing

Wil je jouw klant goede service verlenen, dan zorg je ook voor een goede retourservice. Hiermee kan jouw klant een product terug te sturen wanneer het niet naar wens is. Perfect Fit Automotive biedt dit ook aan.

Een product dat niet bevalt mag je altijd naar ons terug sturen. Als onze klanten iets willen retourneren gaat dit op aanvraag. We vinden het normaal dat je verzendkosten betaalt. Volgens de wet betaal je of voor de heenweg of voor de terugweg. We maken veel gebruik van de retouroplossing van MyParcel, wat mooi werkt. Je kunt een order aanklikken en meteen de retourlink versturen. De gegevens worden direct opgepakt en er wordt meteen een heldere mail naar de klant gestuurd.

Voorheen hadden we een ingewikkeld proces om pakketten uit Duitsland retour te laten komen. Al deze retourzendingen werden verzameld in Duitsland en kwamen pas later in één keer bij ons binnen. Eenmaal hier aangekomen moest dit gecontroleerd, weer uitgepakt en opnieuw ingepakt worden. Qua tijd en kosten liep dat aardig op. Dit moest anders!

De uitdaging is vaak: Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten tevreden blijven en je het zelf zo efficiënt mogelijk houdt? 'Nu hebben we een retouroplossing voor zowel klanten in Nederland als in het buitenland. Het pakket wordt via de Europese Retourservice direct naar ons eigen magazijn teruggestuurd door de klant. Zo kunnen we een pakket meteen controleren. Ook het contact met de klant over retourzendingen gaat nu een stuk sneller. Dit geeft voor ons veel meer grip op het retourproces. De Europese Retourservice is daarom een fijne en belangrijke service voor ons. Daar zijn we erg blij mee!'

Perfect Fit Automotive Robert aan het werk

Robert zijn tips voor startende webshops

Er zijn volgens mij twee type webwinkeliers. Mensen die een webshop beginnen met een passie voor de software of voor hun product. Een product waar ze veel kennis van hebben. Die nemen vaak experts in de arm de marketing te doen. Als ze dan ook een beetje handelsgeest bezitten om hun producten te vermarkten, komt het meestal wel goed. Bedenk eerst waar je kennis en passie voor hebt en ga dan kijken wat je als meerwaarde kan bieden. Ik kom zelf uit de automotive business en had al wat met auto’s. Het is denk ik wel heel belangrijk dat je affiniteit hebt met het product dat je verkoopt. Op deze manier houd je specialisme.

Maak jouw webshop vindbaar

We adverteren met name op Google Shopping. Google Adwords is onze grootste bron, maar we zitten ook op Marktplaats en Beslist. Verder proberen we onze SEO goed in te richten voor organisch bereik. Het is echt een vak apart daarom besteden we dit ook uit. Je kunt je dan helemaal focussen op productoptimalisatie. Zo is er ook meer tijd om op zoek te gaan naar nieuwe merken en leveranciers bijvoorbeeld.

Blijf in contact met jouw klanten

Goede productfoto’s zijn ook belangrijk en we maken ook productfilmpjes. We merken dat we veel telefoon krijgen met vragen over de montage bijvoorbeeld. Het plaatsen van productfilmpjes is een goede manier om veel vragen van te voren al te beantwoorden. Zo biedt je ook net dat beetje extra service naar jouw klant.

We nodigen daarom ook klanten uit om ze te helpen met de montage. Ze komen uit het hele land hiernaartoe. Amsterdam, Maastricht en België! Het is persoonlijk en een mooie kans om de juiste vragen te stellen en extra service te bieden.

Wil je meer weten over het retourneren van pakketten binnen Nederland? Lees erover op onze site. Of verstuur je ook naar het buitenland net zoals Perfect Fit Automotive? Dan vertellen we je er graag meer over.

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen. 

▶ Meer weten over MyParcel?