MyParcel's klanten: Perfect Fit Automotive

Wil je zorgeloos met je auto op vakantie? Dan ben je bij Perfect Fit Automotive, een van MyParcel’s klanten, aan het juiste adres. Zij versturen alles wat je nodig hebt voor een geslaagde autovakantie: van dak- en fietsdragers tot sneeuwkettingen.

Robert van Perfect Fit Automotive in beeld

Eenvoudig pakketten versturen

Op het gebied van verzenden zijn de producten van Perfect Fit Automotive best een uitdaging. Wat doe je bijvoorbeeld als een klant niet tevreden is en een sneeuwketting wil terugsturen? En kan dat ook vanuit het buitenland? MyParcel nam een kijkje achter de schermen en vroeg medeoprichter Robert Smit het hemd van zijn lijf. Een gesprek over eenvoudig pakketten versturen en meer.

Van bijbaan naar fulltime business

Als enthousiaste ondernemer runde Robert naast zijn fulltime baan meerdere webshops. “Alle pakketten lagen toen nog in de woonkamer en de adressen voerde ik handmatig in. Mijn vrouw bracht alles dan ‘s middags met een karretje naar het postkantoor. Al snel werd de huiskamer te klein en moest ik op zoek naar externe opslagruimte. Drie jaar geleden, in 2014, kwam voor mij de logische stap om mijn fulltime baan op te zeggen. Ik had al mijn tijd nodig om me volledig te richten op de webshops.” Samen met Lon Lemmens ging Robert uiteindelijk verder onder de naam Perfect Fit Automotive.

400 verzendlabels maken met één druk op de knop

“Als webshop wil je zo efficiënt mogelijk werken. Verzenden is daar een goed voorbeeld van. Als je 400 orders moet versturen wil je niet tien seconden hoeven wachten tot een verzendlabel is uitgeprint. Al in 2011 was ik via een oud-collega bij MyParcel uitgekomen. Hun gratis verzendservice heeft me ontzettend veel tijd bespaard. Door de koppeling van CCV Shop met MyParcel maken wij bijvoorbeeld alle orders met slechts één klik aan.”

Makkelijk verzenden naar binnen - én buitenland

“Een klant wil niet meer dan tien verschillende merken in een webshop zien. Dat is al snel te veel. Wij geven onze klanten daarom standaard een "goed", "beter" en "best" optie. In de top van de markt heb je bijvoorbeeld een drager voor €259. Daarna wordt het €150, maar we hebben ook exemplaren van € 10,-. Alle drie de opties bieden we aan. Het is aan de klant wat ze willen uitgeven. Bovendien is een dakdrager een specialistisch product. Elke auto vraagt om een andere drager.”

“Niet alleen binnen Nederland, maar ook in het buitenland verkoopt Perfect Fit Automotive hun specialistische producten. Sinds kort hebben we bijvoorbeeld een Duitse webshop en verzenden we orders via Amazon. Via dit kanaal krijgen we steeds meer bestellingen uit landen als Italië en Spanje binnen. Die wil je makkelijk kunnen versturen. Bovendien wil je je klant een goede service verlenen.” Hoe doen de mannen van Perfect Fit Automotive dat?

Een goede en snelle retouroplossing

Een goede retourservice is onderdeel van de totaalservice die je jouw klant biedt. Robert Smit beseft dat goed. “Een product dat niet bevalt mag je altijd naar ons terugsturen. We maken veel gebruik van de retouroplossing van MyParcel. Je kunt een order aanklikken en meteen de retourlink versturen. De gegevens worden dan direct opgepakt en er wordt gelijk een duidelijke mail naar de klant gestuurd. Voorheen hadden we een ingewikkeld proces om pakketten uit Duitsland retour te laten komen. Al deze retourzendingen werden verzameld in Duitsland en kwamen een tijd later in één keer bij ons binnen. Eenmaal hier moest alles gecontroleerd, uitgepakt en opnieuw ingepakt worden. Qua tijd en kosten liep dat aardig op. Dat moest dus anders. Nu hebben we een retouroplossing voor klanten in Nederland én in het buitenland. Het betreffende pakket wordt via de Europese Retourservice direct naar ons eigen magazijn teruggestuurd door de klant. Daar kunnen we dat pakket meteen controleren. Ook het contact met de klant over retourzendingen verloopt nu een stuk sneller. We hebben daardoor veel meer grip op het retourproces. De Europese Retourservice is voor ons echt een fijne en belangrijke service.”

Perfect Fit Automotive Robert aan het werk

Tips voor startende webshops

Wat is het advies van Robert aan andere MyParcel’s klanten en beginnende webshops? “Bedenk eerst waar je kennis en passie voor hebt en ga dan kijken wat je aan meerwaarde kunt bieden. Ik kom zelf uit de automotive business en had al wat met auto’s. Het is heel belangrijk dat je affiniteit hebt met het product dat je verkoopt. Op deze manier kun je echt toegevoegde waarde bieden.” En je webshop goed vindbaar maken, hoe pakt hij dat aan? “We adverteren met name op Google ShoppingGoogle Adwords is onze grootste bron, maar we zitten ook op Marktplaats en Beslist. Verder proberen we onze SEO goed in te richten voor organisch bereik. Dit is echter een vak apart dus daarom besteden we dit uit. Zo kunnen wij ons focussen op productoptimalisatie. En er ontstaat meer tijd om op zoek te gaan naar nieuwe merken en leveranciers.”

Extra klantcontact

Tot slot zijn goede productfoto’s belangrijk, net als productfillmpjes. “We merken dat we veel vragen krijgen over montage. Een goede productvideo kan die vragen van tevoren al ondervangen. Je biedt je klant daarmee bovendien extra service. Overigens nodigen we onze klanten ook uit om naar ons toe te komen. Wij helpen dan met de montage. Dat is een mooi en persoonlijk contactmoment.”

Wil je meer weten over het retourneren van pakketten binnen Nederland? Lees erover op onze site. Verstuur je net als Perfect Fit Automotive ook naar het buitenland? We vertellen je er graag meer over.

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen. 

▶ Meer weten over MyParcel?