Schade aan de zending? Dit is wat je moet doen

schadepakket - wat te doen bij schade aan jouw pakketzending?

Helaas komt het weleens voor: schade aan een zending. Als je klant een beschadigd pakket heeft gekregen, kun je via ons een schadevergoeding aanvragen bij PostNL. Voorwaarde is wel dat jouw pakket verzekerd verzonden is. In deze blog leggen we je uit hoe het precies zit.

Pakket beschadigd? Dit zijn de voorwaarden om een schadeclaim aan te vragen

Om aan te tonen dat jouw pakket beschadigd is, moet PostNL de schade erkennen. Daarom hebben we een checklist opgesteld met alle voorwaarden. Zo weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet bij het aanvragen van een schadevergoeding.

  • Alle schades dienen binnen 7 werkdagen na de dag van bezorging te worden gemeld.
  • Artikelen dienen deugdelijk en stevig verpakt te zijn.
  • Bij het versturen naar Europa 3-landen en de rest van de wereld geldt een extra voorwaarde, welke afhankelijk is per vervoerder. Als er schade is dan moet de consument naar het dichtstbijzijnde postkantoor toe om een schaderapport op te laten stellen. Op dit schaderapport dient een stempel op te staan ter akkoord.
  • Het pakket dient opgestuurd te worden naar MyParcel, wanneer:
    • De inkoopwaarde hoger is dan € 10,-; 
    • Het een pakket verzonden is binnen Nederland of
    • Door de vervoerder geretourneerd is naar Nederland.

Hoe retourneer ik een beschadigde verzekerde pakketzending?

Zodra je jouw pakket naar ons op moet sturen, kun je kosteloos een retourlabel opvragen. Betreft het een schade aan zending buiten Nederland? Voor een aantal landen kunnen we een retourlabel aanmaken. Voor welke landen dit geldt vind je op onze Europese retourservice pagina. Kun je geen retourlabel aanmaken bij een EU land? Dan raden we je aan om eerst contact met ons op te nemen. We nemen dan alle stappen rustig met je door.

Wat moet je aanleveren bij een schadeclaim?

Om aan te tonen dat jouw pakket beschadigd is, moet PostNL de schade erkennen. Daarvoor moet je het een en ander aanleveren. Zorg dat je claim compleet is; zo wordt de schade zo snel mogelijk opgenomen. Het handigste is om binnen 7 dagen na de schade aan de zending onderstaande documenten te uploaden binnen jouw MyParcel account:

  • De originele inkoopfactuur. Je bent verzekerd tegen de inkoopwaarde exclusief btw en de verzendkosten, daarom is deze factuur leidend.
  • De originele verkoopfactuur. Verkoop je zelfgemaakte producten waarbij geen inkoopfactuur kan worden voorgelegd? Dan volstaat de verkoopfactuur. In dit geval wordt 60% van de verkoopwaarde vergoedt exclusief btw en de verzendkosten.
  • 5 foto’s, namelijk:
    • 1 foto van de buitenverpakking met het verzendlabel zichtbaar.
    • 1 foto van de binnenverpakking en het beschermingsmateriaal.
      Tip: zorg ervoor dat jouw klant dit nog heeft. Het is een van de voorwaarden van PostNL.
    • 3 foto’s van de artikelen. Dit betekent 1 foto van alle artikelen samen en 2 detailfoto's.

In deze instructievideo zie je precies hoe je dit doet:

 

Wat kan ik doen bij een vermist pakket?

Mocht een pakket vermist lijken dan kunnen wij een onderzoek opstarten bij de vervoerder. Bij een vermissing van een pakket zijn de volgende gegevens vereist:

  • Een beschrijving van het pakket (afmeting, gewicht, kleur, logo, etc.) + inhoud van de pakketzending.
  • Een inkoop- en verkoopfactuur in PDF-vorm van het verzonden product.
  • Een afgiftebon van aanname van het pakket bij de PostNL locatie.
  • Het telefoonnummer van de geadresseerde.
 

Heb je nog vragen over een vermist pakket, schades of schademeldingen? Laat het ons zo snel mogelijk per e-mail of chat weten, dan gaan wij ermee aan de slag.

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.

▶ Meer weten over MyParcel?