Eenvoudig zendingen met schade afhandelen via MyParcel

schadepakket - wat te doen bij schade aan jouw pakketzending?

Schademelding

Helaas komt het weleens voor: schade aan een zending. Als je klant een beschadigd pakket heeft gekregen, kun je via ons een schadevergoeding aanvragen bij PostNL. In deze blog leggen we je uit welke stappen je dient te doorlopen om een schadeclaim in te dienen.

De voorwaarden voor het indienen van een schadeclaim

Om aan te tonen dat jouw pakket beschadigd is, moet PostNL de schade erkennen. Daarom hebben we een checklist opgesteld met alle voorwaarden waaraan de zending allereerst dient te voldoen om in aanmerking te komen voor een schadeclaim. Zo kun je niets over het hoofd zien:

  • Je pakket dient verzekerd te zijn verzonden.

  • Alle schades dienen binnen 7 werkdagen na de dag van bezorging te worden gemeld.

  • Artikelen dienen deugdelijk en stevig verpakt te zijn.

  • Het pakket dient opgestuurd te worden naar MyParcel, wanneer:

    • De inkoopwaarde hoger is dan € 10,-

    • Het een pakket is dat is verzonden binnen Nederland óf

    • Door de vervoerder geretourneerd is naar Nederland.

  • Het pakket hoeft niet opgestuurd te worden naar MyParcel, wanneer:

    • De inkoopwaarde lager is dan € 10,-

    • Je MyParcel in duidelijke foto’s van de schade voorziet (Lees onderaan deze blog waar de foto’s aan dienen te voldoen)

    • Pakketten die op zo’n manier beschadigd zijn dat ze tijdens het retourproces andere pakketten of medewerkers schade kunnen aanrichten

Voor het retour sturen van het pakket vanuit Nederland naar MyParcel kun je kosteloos een retourlabel opvragen. Voor een aantal andere landen kun je ook kosteloos het retourlabel opvragen. Voor welke landen dit geldt vind je op onze Europese retourservice pagina. Pakket in het buitenland beschadigd? Dan raden we je aan om contact met ons op te nemen. We helpen je graag.

Wat moet je aanleveren bij een schadeclaim?

PostNL zal jouw schade moeten erkennen. Zorg er daarom voor dat de schadeclaim duidelijk en compleet is. Vervolgens raden wij je aan binnen 7 dagen na de melding van de schade, onderstaande documenten te uploaden in je MyParcel account. Dan kan jouw schadeclaim direct in behandeling worden genomen:

  • De originele inkoopfactuur (om de waarde van de schadeclaim vast te kunnen stellen):

    • Je bent verzekerd voor 100% van de inkoopwaarde van het product excl. BTW, tot het verzekerde bedrag. Daarnaast crediteren wij jouw verzendkosten.

    • Verkoop je zelfgemaakte producten waarbij geen inkoopfactuur kan worden voorgelegd? Dan volstaat de verkoopfactuur. In dat geval wordt 60% van de verkoopwaarde van het product vergoed excl. BTW, tot het verzekerde bedrag. Daarnaast crediteren wij jouw verzendkosten.

  • De originele verkoopfactuur (hierdoor is inzichtelijk wat je verkocht hebt)

  • Moet de zending retour gestuurd worden naar MyParcel? Dan dient de zending in originele verpakking gestuurd te worden.

  • 5 foto’s:

    • 1 foto van de buitenverpakking van de zending met het verzendlabel zichtbaar.

    • 1 foto van de binnenverpakking, waarbij de inhoud en het beschermingsmateriaal in het pakket duidelijk zichtbaar zijn. Tip: zorg ervoor dat jouw klant dit nog heeft. Het is een van de voorwaarden van PostNL.

    • 3 foto’s van de artikelen. Dit betekent 1 foto van alle artikelen samen en 2 detailfoto's.

  • Schaderapport bij Europa 3 en Wereld: wanneer je verstuurt naar landen uit Europa 3 en Wereld geldt een extra voorwaarde, welke afhankelijk is per vervoerder. Als er schade is dan moet de consument naar het dichtstbijzijnde postkantoor toe om een schaderapport op te laten stellen. Op dit schaderapport dient een stempel te staan ter akkoord.

In deze instructievideo zie je precies hoe je dit doet:

Wat te doen bij een vermist pakket?

Mocht een pakket vermist lijken dan kunnen wij een onderzoek starten bij de vervoerder. Bij een vermissing van een pakket zijn de volgende gegevens vereist:

  • Een beschrijving van het pakket (afmeting, gewicht, kleur, logo, omschrijving van de verpakking en de inhoud daarvan)

  • Een inkoop- en verkoopfactuur in PDF-vorm van de zending.

  • In ieder geval voor zendingen naar het buitenland dien je een telefoonnummer of eventueel een e-mailadres van de ontvanger aan te leveren.

Goed om te weten: in sommige gevallen kan de verzekering vragen om de afgiftebon.

 

Heb je een ander onderwerp dat je graag beter uitgelegd zou willen hebben? Of misschien een service van MyParcel waar je meer over zou willen weten? Laat het ons dan even weten door hieronder te reageren en wij zoeken het voor je uit!

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.

▶ Meer weten over MyParcel?


Comment