Topdrukte in de E-commerce branche tijdens de eindejaarsperiode!

De eindejaarsperiode komt steeds dichterbij. Voor veel ondernemers is het de drukste periode van het jaar. Zeker voor webshophouders zoals jij! Consumenten gaan op pad voor de beste cadeaus voor familie en vrienden. Veel consumenten bestellen dan cadeaus online. Webshops ontvangen deze periode dan vele malen meer bestellingen dan gemiddeld. Online winkelen is tenslotte de laatste jaren razend populair geworden. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat Nederland zelfs in de Europese top 5 van online winkelen staat. De verwachting is dan ook dat dit jaar weer alle records verbroken zullen worden op het gebied van online aankopen in Nederland. Ben jij er klaar voor?

PostNL zet alles op alles

Een ander gevolg van de eindejaarsdrukte is dat alle pakketten van de bestelregen zo snel mogelijk bezorgd moeten worden. PostNL zet dan ook alles op alles om alle pakketten op tijd te bezorgen. Zo worden sorteercentra, weekenddagen, post- en pakketbezorgers, avonduren, PostNL locaties, PostNL vrachtwagens en busjes zo optimaal mogelijk ingezet. Dit alles om de consument op tijd van hun pakketten te voorzien. Toch is het helaas onvermijdelijk dat een deel van de post en pakketten later bezorgd zullen worden.

MyParcel staat voor je klaar

Naast alle inspanningen van PostNL om de eindejaarsdrukte goed op te kunnen vangen hebben we bij MyParcel ook niet stil gezeten. We bieden je voorafgaand, maar ook tijdens, de aankomende drukke periode zo veel mogelijk tips en informatie in onze blogs. De tips en informatie kun je goed gebruiken voor een zorgeloze eindejaarsperiode. Daarnaast staan al onze medewerkers tot eind december met man en macht op kantoor voor je klaar om je door de topdrukte te helpen.

Piekdagen tijdens de topdrukte

Onderstaand vind je een overzicht van de momenten waarop consumenten hun online bestellingen grotendeels plaatsen.

  • Vrijdag 23 november: Black Friday

  • Maandag 26 november: Cyber Monday

  • De week voor 5 december: Sinterklaas

  • De week voor kerst: Kerst

Op en rondom deze dagen verwachten we dan ook, net als voorgaande jaren, topdrukte in de sorteercentra en bezorgprocessen van PostNL. We hebben een kalender gemaakt waarop je kunt zien wanneer bovengenoemde data een grote invloed hebben op de drukte in de sorteercentra en de bezorgprocessen van PostNL. Print hem uit en hang hem op, zo heb je het overzicht altijd bij de hand!

 
 

De voorbereidingen van PostNL

Om de verwachte drukte grotendeels op te vangen is PostNL het gehele jaar druk bezig geweest. Op alle mogelijke manieren zijn oplossingen bedacht om de topdrukte in november en december nóg beter te kunnen ondervangen. Zo is gedacht aan verruiming van openingstijden, meer personeel en betere capaciteit om de grote pakketstroom op te kunnen vangen. Hieronder lees je meer over de voorbereidingen van PostNL op de eindejaarsdrukte:

  • Meer personeel en bezorgwagens worden ingezet.

  • Afgelopen jaar zijn 3 nieuwe sorteercentra geopend voor vergroting van de capaciteit.

  • Zaterdagen worden als sorteerdagen ingezet.

  • Het grootste deel van de PostNL locaties neemt ook op zaterdag pakketten in ontvangst. Check voor de details van jouw dichtstbijzijnde PostNL locatie de PostNL locatiewijzer.

  • Een aantal PostNL locaties verruimen hun openingstijden tijdens de eindejaarsperiode. Check ook hiervoor de PostNL locatiewijzer.

Wat jij kunt doen

  • Vertel klanten dat ze door middel van hun Track & Trace code de meest up to date verzendstatus van hun zending kunnen achterhalen.

  • Licht jouw klanten goed en duidelijk in over de verwachte drukte. Wees voorzichtig met het bieden van garanties over levering van pakketten. Zo kun je teleurstellingen voorkomen.

  • Vraag consumenten eerder hun bestellingen te doen in verband met de verwachte drukte. Je kunt kortings- of promotieacties eerder organiseren. Zo kun je jouw klanten beter beloven dat zij hun pakketten op tijd ontvangen! Bekijk hier het voorbeeld van de Blue Friday actie van Coolblue.

  • We adviseren je jouw gewone pakketten niet als brievenbuspakjes te versturen. Pakketten die door de brievenbus passen zullen ook als brievenbuspakjes worden behandeld. Een pakket met bijbehorend verzendlabel, dat door de brievenbus past, wordt dan niet tijdens het bezorgproces gescand. De Track & Trace is dan niet volledig en verzendopties kunnen niet worden gehanteerd. Dit kan verwarrend zijn voor jezelf en jouw klanten.

  • Houd rekening met meer retouren. Ook na kerst. Bied je klanten dan ook een ruimere retourperiode. Dit werkt goed voor de klanttevredenheid en het zorgt ervoor dat ze pas na kerst hun bestellingen zullen retourneren. Het kan de pakketdrukte voor je verspreiden.

Storm in Nederland? PostNL Medewerkers voorop!

Niemand heeft grip op de weersomstandigheden in november en december. Doet zich ijzel en sneeuw voor in Nederland of zijn de weersomstandigheden dermate slecht dat het uitvoeren van de werkzaamheden voor de PostNL medewerkers niet haalbaar is? Dan gaat uiteraard de gezondheid én veiligheid van de PostNL medewerkers voorop! Mochten zulke omstandigheden zich voordoen, dan kunnen die voor extra vertragingen in het bezorgproces zorgen.

Up to date blijven tijdens de topdrukte?

We streven ernaar je vooraf en tijdens de drukte de aankomende periode zo goed mogelijk van alle belangrijke en laatste informatie te voorzien. Zodat je een zorgeloze eindejaarsperiode tegemoet kan gaan.

  • Bekijk voor alle informatie rondom de aanlever- en bezorgtijden van PostNL en de MyParcel Haalservice tijdens de eindejaarsperiode deze blog.

  • Wanneer je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief ontvang je gedurende november en december tips & tricks voor een soepele voorbereiding op de topdrukte en zorgen we er samen voor dat jouw verkopen een boost gaan krijgen!

  • Een inzicht in de drukte in de sorteercentra en bezorgprocessen van PostNL waar je rekening mee kunt houden vind je hier.

  • Wil je weten of je aan alles hebt gedacht in je voorbereiding op de drukte? Download dan onze checklist. Hiermee weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet!

Meer weten?

Heb je vragen en/of opmerkingen? Of zijn er nog dingen onduidelijk? Dan kun je ons altijd bereiken. Ook tijdens de feestdagen! Mail ons via info@myparcel.nl of bel naar 023 - 30 30 315. We helpen je graag.