Onze klant aan het woord: Eerlijk Speelgoed

Wendy van Eerlijk Speelgoed over het runnen van haar webshop

Geen plastic spul, maar leuk, eerlijk en vooral veilig speelgoed voor de kids. Bij Eerlijk Speelgoed vind je een groot assortiment aan duurzaam speelgoed. Wij gingen langs in Boskoop waar Wendy Venema sinds 2014 haar succesvolle webshop runt.

Hoe ben je op het idee gekomen om met Eerlijk Speelgoed te beginnen?  

Tijdens de zwangerschap van mijn oudste ben ik op zoek gegaan naar speelgoed waar ik mijn kind mee wil laten opgroeien. Zo kwam ik erachter dat er veel hout speelgoed was, maar dat er nergens duidelijk werd gecommuniceerd hoe duurzaam en eerlijk het eigenlijk is. Aan duurzaam hing toen nog een flink prijskaartje. Dit kon volgens mij anders en ben ik er ingedoken.

Ik heb ook een webbureau, dus de keuze om zelf iets op te zetten was snel gemaakt. Vervolgens ben ik gaan rondkijken waar houten speelgoed aan moet voldoen om echt duurzaam te zijn. 'Wat zijn de labels- en de keurmerken die eraan hangen. Hoeveel aanbod is er nu echt?’. Er zijn genoeg leveranciers, maar webshops die zich echt richten op het duurzame, dat was er bijna niet. Toen bedacht ik me:  ‘Doe eens gek, we gaan kijken of we hier zelf iets mee kunnen’.

Waar haal jij je inspiratie uit?

Ik kijk veel op Pinterest. Hier zie je veel kinderkamers met leuk speelgoed voorbijkomen. En dan denk je ‘hé, dat ziet er leuk en duurzaam uit’. Als ik zoiets zie, ga ik direct op onderzoek uit. Je komt daar niet zo snel op als je met één grote leverancier werkt.

Er is één merk wat het toppunt van duurzaam is. Dat is namelijk PlanToys uit Thailand. Rubber wordt gemaakt van de vloeistof die in deze bomen zit. Daarna worden ze verbrand en blijft er zaagsel over. Dit wordt samengeperst en uiteindelijk voor speelgoed gebruikt.

Binnen dit proces wordt er ook energie opgewekt voor de omringende dorpen. Dit wordt gedaan door middel van de opgebrande boomwortels. Wat mij betreft is dat gewoon echt duurzaam, duurzamer kan bijna niet! Het is echt mijn passie om dit soort merken te vinden.

Wat vind je het leukste aan het runnen van jouw webshop?

Het contact met de klanten, dat staat voorop. Er mailde onlangs een klant met de vraag; ‘Ik wil dit product graag kopen, maar hoe duurzaam is het nu eigenlijk?’. Dan kan ik vertellen wat ik het allerleukste vind, namelijk hoe duurzaam het echt is. En hun advies geven, zodat ze de juiste keuze maken. Wij verkopen producten die je koopt omdat je het belangrijk vindt dat het duurzaam, eerlijk en veilig is. Mooi speelgoed zonder splinters, giftige verf of lijm.

muurkaarten Eerlijk Speelgoed

De Sint is weer in het land. Hoe bereid je jouw webshop voor op de feestdagen?

De Sinterklaasperiode is altijd erg druk. In oktober begin ik al met zoveel mogelijk met promotie. Dat is belangrijk. Je kan met een webshop niet achter de feiten aanlopen, want dan zijn je klanten al ergens anders geweest. Sinterklaas is weer in het land en dan moet de zak met schoencadeautjes bij de meeste mama’s klaarstaan. Dat is de favoriete bezigheid: Sinterklaascadeautjes inslaan. Daar zijn ze ver van te voren heel druk mee bezig.

Voor SEO is het heel belangrijk dat je er vroeg van tevoren mee begint. Zodat de pagina’s al helemaal geïndexeerd zijn voordat de mensen gaan zoeken. Alles wat ik vanaf oktober op social media post heeft al te maken met Sinterklaas. Dat zijn de Sint top- 5 en schoencadeautjes tips. Ook zet ik win- acties uit met kortingscodes. Omdat ik zelf een webbureau heb, is dat is een groot voordeel. Ik kan zelf programmeren en designen. Als ik iets bedenk kan het de dag erna meestal al online staan. 

Hoe ziet jouw planning voor de feestdagen drukte eruit?

Zodra Sinterklaas in het land is, begint voor mij de drukte. Niet alleen voor de cadeaus op pakjesavond, maar ook voor in de schoen. Het is met name belangrijk dat je goed gevonden wordt. Als iemand op Google zoekt naar speelgoed of inspiratie, wil je dat jouw webshop bovenaan staat.

De schoencadeautjes staan al twee maanden op de website. Voor Sinterklaas heb ik vorig jaar een pagina ingericht, welke nu doorverwijst naar een nieuwe pagina. Deze pagina wordt door Google gevonden en geïndexeerd. Uiteindelijk heb ik resultaten van een paar jaar staan. Dan ga je steeds sneller en beter gevonden worden. Acties moeten minimaal een paar weken van tevoren klaar staan. Zodat je door andere pagina’s en blogs gevonden wordt. Meer en nieuw bezoek creëren naar de webshop. 

Ik blijf leren. Elk jaar ontdek ik nieuwe dingen en loop ik ergens tegenaan. Dat is niet erg, ik kan het weer gebruiken voor de volgende keer met de feestdagen drukte.

Fotohoekje webshop eerlijk speelgoed.jpg

Wat doe je aan klantbehoud?

Ik geef mijn klanten altijd cadeautjes met de feestdagen. Momenteel krijgen klanten bijvoorbeeld een gratis jutten zak bij een bestelling boven de € 60,-. Hier kunnen ze dan gelijk alle cadeautjes in doen voor pakjesavond. Daarnaast pak ik de cadeautjes ook in als de klant dat wilt. Heel uitgebreid met Sinterklaaspapier, sliertjes en stickertjes. Zodat het echt een cadeautje is wat ze geven.

Heb je nog goede voornemens voor jouw webshop?

In 2017 wil ik twee keer zo groot worden. Groeien met mijn mailingslijst en orders. Ik ben momenteel ook aan het kijken of ik meer kan gaan vloggen, dat vind ik doodeng! Daarnaast ben ik ook bezig met knutseltips en duurzaam leven. Zodat ik het kan uitbreiden tot een platform voor een groene levensstijl.

Mijn ultieme doel is om de webshop zo groot te krijgen, dat ik uiteindelijk ook een winkel kan openen. Niet een winkel waar alles netjes op de planken staat, maar een winkel waar ouders met hun kinderen komen spelen. Waar de ouders lekker een kopje koffie kunnen drinken en de kinderen spelen met duurzaam speelgoed.

In winkels hoor je ouders vaak tegen de kinderen ‘Niet aanzitten, afblijven!’. Maar het is juist speelgoed, daar is het voor. Het staat niet voor niets vooraan, speel ermee!  Dat het echt een beleving is. En dan wil ik zelf in de winkel staan. Dat is een grote droom.

Nog tips voor startende collega webwinkeliers?

Mijn gouden tip is: bezig blijven. Zorgen dat je constant overal gezien wordt, anders groeit je webshop niet. Zeker op social media. Creëer hiermee vertrouwen, want hoe meer je gezien wordt, hoe meer vertrouwen de consument heeft. Zo simpel is het!

Ik probeer ook mijn klanten mee te laten denken via social media. Het is niet erg je klanten met je mee te laten denken. Zij zijn jouw klanten en weten het, het beste. Dat is één van mijn krachten: persoonlijk zijn. Makkelijk kletsen, durven te vragen. Op die manier heb ik de gunfactor gekregen.

Een webshop runnen is niet iets wat je er even bij doet. Het lijkt eenvoudig ‘af en toe een artikel online zetten’, maar dat is het niet. Als je het goed wilt doen tenminste. Een webshop vergt veel tijd, het is echt een fulltime baan

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.