Onze klant aan het woord: I Love Yoga

Margreet van iloveyoga

Bij haar allereerste yoga les ontstond haar passie. Dit gecombineerd met een passie voor mode, die tijdens haar opleiding in textiel ontstond. Als parttime stewardess bij de KLM kwam ze op veel plekken wereldwijd. Waar er super hippe yoga kleding werd gedragen. Dit miste ze in Nederland en zo begon Iloveyoga. De webshop die ze al een aantal jaar vanuit huis runt.

Kun je wat vertellen over hoe het idee van Iloveyoga is ontstaan?

Ik vlieg nu 16 jaar als stewardess en kom overal op de wereld. Mijn achtergrond ligt in de mode en textiel. Ook doe ik zelf al 10 jaar aan yoga en geef ik ook yoga lessen. Ik wilde heel graag blijven vliegen maar wilde wel iets doen met mijn textiel achtergrond. In Nederland miste ik de leuke en hippe yoga kleding. Ik wilde door middel van kleding, yoga uit die stoffige hoek halen. Yoga is veel meer dan ‘ohmen’ op een matje, het is een levenswijze.

Door mijn reizen kwam ik vaak in Singapore. Daar heb ik een winkel ontdekt met mooie spullen, waar ik op slag verliefd op werd. Teeki, een Amerikaans merk die leggings verkoopt van gerecyclede petflessen. Een fantastisch product, het zweet niet en voelt als een tweede huid. Ik nam het mee kwam thuis en besloot om dit merk in te gaan kopen. Zo ontstond Iloveyoga opeens.

Hoe kom je aan jouw assortiment?

Ik ben de pijler geweest in Nederland. Alweer drie jaar geleden begon ik met yoga kleding hip te maken. Er zijn zoveel mensen die me daarna gevolgd zijn. Dat kan ik alleen maar als compliment zien. Uiteindelijk zijn er steeds meer merken bijgekomen. Ik ben een 'freak' met het zoeken naar nieuwe, mooie merken. Ik zit veel op Instagram en haal hier veel inspiratie vandaan. Zo hoop ik, elke keer voorop te blijven met de trends.

Kun je iets meer vertellen over je werkwijze?

In het begin was ik echt chaotisch! Ik sprong echt van de hak op de tak. Ik merkte dat ik er echt structuur in moest brengen, anders red je het niet. Ik probeer in ieder geval altijd snel te reageren op vragen van mijn klanten. Snel afstrepen, maar ik zit niet de hele dag achter mijn computer. Ik krijg dan ook vaak de reactie van klanten 'Wauw wat reageer je snel!’.

Het aantal bestellingen hangt ook af van de periode wanneer mensen hun salaris binnenkrijgen. Daar speel ik op in met kortingscodes. Ik kan niet op tegen de grote webshops zoals Bol.com, die standaard gratis verzenden. Mijn prijzen zijn al zo scherp. Al mijn producten komen uit het buitenland en hiervoor betaal ik invoerrechten en verzendkosten. Het is echt een beetje schipperen, daarom heb ik heb het echt van mijn snelheid nodig.

Iloveyoga website

Wat doe je op het gebied van marketing om jouw webshop onder de aandacht te brengen?

Ik hou heel erg van samenwerkingen. Zo ben ik begonnen door samen te werken met een yogaschool in Amsterdam Sukayoga, daar hangen spulletjes van mij. I love healthILoveSLA, The Green Happiness, Magioni pizza volgde daarna. Verbintenissen leggen vind ik leuk. Door bijvoorbeeld zelf spullen weg te geven, waar zij weer over bloggen. Dit betekent voor mij weer meer volgers op Instagram. Hier wil ik ook de jongere generatie mee bereiken.

De nieuwsbrief die ik verstuur naar mijn klanten heb ik heel persoonlijk gemaakt. Mensen willen een verhaal en geïnspireerd worden. Als ik meer tijd zou hebben, zou ik fantastische blogs kunnen schrijven. Af en toe plaats ik posts op Facebook en Instagram. Mensen kunnen daar bijna mijn hele leven volgen. Ik probeer wel altijd in te spelen op wat op dat moment gaande is en daar samenwerkingen mee aan te gaan. Ik doe alles vanuit mijn hart en plaats bijvoorbeeld niets wanneer ik hartstikke chagrijnig ben. Ik ben wie ik ben, dat draag ik uit en dat hoop ik ook op die manier over te brengen.

Ik geef ook best wel veel weg. Yogaleraren krijgen bij mij standaard korting. Op deze manier probeer ik mijn klanten te binden. Ook probeer ik met mijn kleding mensen aan de yoga te brengen. Ik bied producten in verschillende prijsklasse,  zodat iedereen erachter komt hoe leuk yoga is. En hoe goed het voor je is. Dat is mijn grootste intentie.

Doe jij wat extra’s voor jouw klanten?

Op dit moment heb ik een deal met Yoga International magazine. Daar krijg ik dan een hele stapel van, en die doen ik dan bij de grote klanten bij de bestelling. Regelmatig doe ik er ook flyers van Yoga retreats bij. Mijn vaste klanten geef ik af en toe producten. Mensen houden wel van leuke extra's erbij. Soms geef ik bij een bestelling boven de €150 een gratis artikel weg. 

Je voorraad moet niet te groot worden en je moet afstand kunnen nemen van producten die minder goed lopen. Anders ga je het niet redden. Kleding van het vorige seizoen? Geef ze weg en blijf je collectie vernieuwen.

Heb je nog gouden tips voor startende webshops?

De gouden tip is alles met passie te doen. Vanuit je hart te handelen en niet met de intentie om geld te verdienen. Ik geloof echt in het karma verhaal daarbij, daar komt ook mijn yoga naar voren. Als iets karma is, voor je bestemd is, dan gaat alles ‘smooth’.

Alles doen met veel plezier en hard werken. Echt iets doen wat je leuk vindt, anders houd je het niet vol. Er zijn al heel veel webshops. Probeer onderscheidend te zijn, en een niche te vinden. Daar had ik een beetje mazzel mee. Ik was nieuw op mijn gebied en heb nu veel volgers en veel concurrenten.

Het is ook goed om te  weten wat je verkoopt. Productkennis is heel belangrijk. Weet wat je verkoopt, sta achter je product. De kracht van je webshop is een persoonlijke en snelle benadering, omdat het geen fysieke winkel is. Klantenbinding is zo belangrijk. Kijk wat mensen kopen, geef adviezen. Door mijn textiel achtergrond weet ik goed welk model geschikt is voor welk lichaamstype. Ik sta ook veel op festivals en zie veel mensen en ook zo leer ik mijn klanten kennen.

Durven en risico’s nemen is ook een tip. Ik heb meteen groot een advertentie geplaatst in een yoga magazine. Gelijk hup, een A4 pagina! Je mag ook wel een beetje bluffen. Daar ben ik heel goed in, maar wel vanuit je hart. Niet in een hoekje gaan afwachten, maar jezelf echt presenteren.

Margreet van iloveyoga aan het werk

Nog toekomstplannen en goede voornemens voor dit jaar?

Een goed voornemen is: iedereen aan de yoga! Ik vind het leuk om mensen te stimuleren om yoga te gaan doen en bewust bezig te zijn. Verantwoordelijk bezig  zijn met je omgeving en het milieu. Meer bewust zijn. Daar zijn mensen steeds beter mee bezig. Duurzamer zijn is ook een doel. Ik heb al veel merken die verantwoordelijk bezig zijn, niet allemaal. Voor nu is dat een middenweg die ik gekozen heb.

Nu ben ik ook bezig met een tweede webshop, Iloverunning. Ik ben bezig met andere artikelen daarvoor te zoeken. Dit is weer een hele andere doelgroep. Er is een groep die houdt van rennen, maar ook van yoga. Er is een groep die zich bezig houd met de gezonde levenstijl, happy living en superfoods. Daar heb ik dan ook wel een neus ervoor, om dingen te spotten. Mijn prioriteit blijft nu nog wel even bij Iloveyoga.

Mensen zijn ook op een gegeven moment verzadigd. Hoeveel leggings kan je hebben in je leven. Dus dan ga je kijken naar je assortiment. Alle grote merken hebben tegenwoordig een sportlijn, er is zoveel aanbod. Je moet concurrerend, sterk een vooral onderscheidend blijven. Steeds de groep voor zijn, een trendwatcher blijven in 2017!

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.