Wereldwijd versturen: zo werkt het douaneformulier

Als je Europa 3 (landen buiten de EU)  en wereldzendingen verstuurt moet je een douaneformulier aanleveren. Om vertragingen te voorkomen is het belangrijk dit zo volledig mogelijk in te vullen. Dit formulier is namelijk ook meteen jouw verzendlabel.

Via MyParcel is het douaneformulier geïntegreerd in jouw online verzendportal. Zodat je op een eenvoudige en snelle manier jouw pakketten wereldwijd kunt verzenden. Lees snel verder welke stappen je moet doorlopen om jouw pakket verzendklaar te maken.

Om te beginnen kies je het land waar het pakket naar moet worden verzonden en vul je de adresgegevens van jouw klant in.

 
Het douaneformulier voor wereldwijd versturen
 

Wat voor product(en) ga je versturen?

Commerciële goederen versturen

Als je handelsgoederen, handelsmonsters verstuurt of als het om een retourzending gaat, zijn er een aantal gegevens die je moet aanleveren:

  • Geef het factuurnummer op, overeenkomend met jouw verkoopfactuur.
  • Vermeld de (verkoop)waarde, overeenkomend met de waarde van de factuur.
  • Geef een beschrijving van wat er in het pakket zit. Max. 5 items per douaneformulier.

Zitten er verschillende producten in een pakket? Vermeld dan:

  • Om wat voor soort goederen het gaat. Deze selecteer je gemakkelijk in de dropdown.
  • Wat de hoeveelheid van het product is.
  • Het totale gewicht van jouw pakket, afgerond op hele kilo's.
  • De waarde van het product.
  • De goederencode: wanneer producten de douane aan de grens van de EU passeren is het nodig een goederencode te vermelden op de factuur. Deze goederencode kun je terugvinden op de website van de douane.
  • Het land van oorsprong. Dit is het land waar het product origineel vandaan komt.

 

 
Myparcel-label-pakket-wereld
 

Geschenken en documentatie versturen

Wil je een cadeautje naar vrienden of familie sturen? Dan verstuur je deze ook met een douaneverklaring. Geef altijd precies aan wat er in het pakket zit. Met een goede beschrijving wordt jouw pakket vaak sneller afgehandeld door de douane. Zitten er verschillende producten in het pakket vermeld dan per product:

  • Om wat voor product het gaat.
  • De hoeveelheid van dit product in het pakket.
  • Het totale gewicht van het pakket.
  • De waarde van de zending.

Tip! Vermeld het telefoonnummer van jouw klant op het douaneformulier. In sommige gevallen wordt er contact opgenomen met de ontvanger.


Bevestig het douaneformulier op jouw pakket

Het douaneformulier kun je uitprinten op standaard A4 papier. Er worden altijd twee documenten geprint.

  • De eerste pagina is het verzendlabel en de douaneformulieren.
  • Op de tweede pagina vind je de ‘commercial invoice’.

Volg deze stappen zodat je zeker weet dat alles compleet is:

  • Vouw het eerste document dubbel, plaats deze in een transparante A5 envelop.
  • In het ‘signature’ veld plaats je een handtekening op beide zijde van het document.
  • Zorg dat het CN23 formulier met het adres van de ontvanger aan de bovenkant zit en zichtbaar is.
  • De ‘commercial invoice’ doe je in een tweede transparante envelop.
  • Gaat het om commercieel goed? Voeg dan ook je verkoopfactuur toe.
  • Beide enveloppen bevestig je op het pakket.
  • Jouw pakket is klaar voor verzending!
 
douaneformulieren _CN23 documenten
 

 

Afwijkende bezorging

De overkomstduur kan bij Europa 3 en wereldzendingen per land verschillen. Dit is exclusief de inklaringstijd van de douane in het land van bestemming. De douane heeft officieel 4 weken de tijd voor de inklaring van jouw pakket. Soms wil het weleens voorkomen dat er storingen of afwijkingen zijn in de bezorging per land. Bekijk hier de actuele status in het buitenland.


Tip! Beschrijf de inhoud van jouw pakket altijd in het Engels of de taal van het land van bestemming.


Meer weten over verzenden naar het buitenland?

Behalve het douaneformulier zijn er nog meer zaken waar je rekening mee moet houden. Bekijk ook de handige checklist voor wereldwijd verzenden welke jou nog meer gaat helpen op het gebied van versturen naar het buitenland.

Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen over wereldwijd verzenden? Neem gerust contact op met ons op.

 

Over MyParcel

Een uitgebreide verzendservice met volledige integraties, persoonlijke service én betrouwbare PostNL levering. Verstuur jouw pakketten voordelig, zonder vaste kosten en een contract. Wij zijn er om het werk als webwinkelier makkelijker te maken. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.